صفر تا صد “آفساید” به‌عنوان رویداد بزرگ حوزه سلامت کشور

دبیر انجمن تغذیه سالم با بیان اینکه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و فرمایشات متعدد رهبری در مورد پیشرفت روا نیست هنوز کسی در آفساید توسعه باشد، ابعاد رویداد “آفساید” با هدف هم‌افزایی گروه‌های نوآور و خلاق حوزه‌ سلامت را تشریح کرد.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ انجمن تغذیه سالم از سال 1386 و با هدف تحول در حوزه‌های سلامت و سبک زندگی کار خود را آغاز کرده و طی این سال‌ها، فعالیت‌هایی از قبیل راه‌اندازی فروشگاه‌های حیات طیّبه و مدیریت و همگرایی فعالان حوزه سلامت را داشته است.

اخیراً این انجمن با همکاری شتابدهنده سبک زندگی اسلامی “ایلسا” اقدام به برگزاری رویداد «آفساید» کرده است؛ رویدادی که بنا دارد با تفکیک پیشرفت و توسعه در حوزه‌ سلامت از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه حمایت کند؛ در همین زمینه با امیرمسعود استادحسین؛ دبیر انجمن تغذیه سالم گفت‌وگویی ترتیب دادیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

ـ در ابتدا انجمن تغذیه سالم را به‌طور اجمالی معرفی کنید.
بنای ابتدایی ما بر آن بود که سبک زندگی را بر پایه‌ تقاضا‌سازی تغذیه سالم و سلامت سازماندهی کنیم که برای این کار با اتکا به یافته‌های الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت پنج مؤلفه‌ اصلی را در نظر گرفتیم؛ توسعه سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در سراسر کشور برای داشتن جامعه‌ای سالم، طراحی قرارگاهی و تشکیلاتی به‌منظور شناسایی و برقراری ارتباط بین فعالان و اثرگذاران تغذیه سالم، کسب اعتبار برای تأثیرگذاری بیشتر تا رسیدن به یک پایگاه ارشادی در تعامل با تمامی فعالان این حوزه، کسب جایگاه قانونی و علمی تا رسیدن به یک پایگاه مشورتی برای ساختارهای حکومتی در حوزه تغذیه و تمرکز بر تحقق و ارائه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در حوزه سلامت.

ـ برای تحقق این مؤلفه‌ها چه فعالیت‌هایی در زمینه پیشرفت و سلامت انجام می‌شود؟
روح حاکم بر تمامی فعالیت‌های انجمن، مفهوم پیشرفت است؛ ما در این مجموعه عامل به ملزومات پیشرفت هستیم و نیز حامی گروه‌هایی که به‌دنبال پیشرفت هستند، رویداد ملی هسته‌های پیشرفت و سلامت در سه سطح عام، نوآوری و جوانان هم نمونه‌ای از آنهاست.

ـ تفاوت پیشرفت و توسعه در زمینه سلامت چیست؟
به‌طور کلی مفهوم پیشرفت و تبیین دوگانه پیشرفت و توسعه بسیار مطول و از حوصله این گفتار خارج است اما اگر بخواهیم اشاره‌ کوتاهی به این مفهوم داشته باشیم می‌توان تعدای از شاخصه‌های پیشرفت را ذکر کرد؛ عدالت‌محور بودن تیم‌های پیشرفت در مقابل نگاه سرمایه‌داری در تیم‌های مبتنی بر توسعه، متکی بودن به توان مردم منطقه پیرامونی در مقابل حصار کشیدن و عدم رشد نیروی انسانی در تیم‌های توسعه‌محور، نگاه چندبعدی مدیر مبتنی بر روش پیشرفت در مقابل نگاه تک‌بعدی در مدیران توسعه تنها چند نمونه از این شاخصه‌ها هستند. دارا بودن این شاخص‌ها در گروه‌هایی که در حوزه سلامت کار می‌کنند از منظر انجمن، نقاط مهم مفهوم پیشرفت است.

ـ در زمینه پیشرفت سلامت کشور در ارتباط با الگوهای موفق نمونه‌های قابل ذکری هست؟
بله! ما پروفسور کرمی را در گیلان داریم که زندگی خودشان را در حوزه تولید، پرورش و ترویج سبک زندگی سالم وقف کردند و تماماً از کمک مردم بومی منطقه گیلان استفاده می‌کنند یا در یزد مجموعه آفتاب‌گستر را داریم که به همین شکل در حال تولید محصولات غذایی سالم هستند و بسیاری نمونه‌های دیگر.

ـ فعالیت اخیر شما در حوزه حمایت از پیشرفت سلامت برگزاری رویدادی به‌نام “آفساید” است؛ کمی در این باره توضیح دهید.
شاید حالا که در مورد مفهوم پیشرفت صحبت شد بهتر بتوان آفساید را توضیح داد؛ آفساید قصد دارد گروه‌هایی با نگاه توسعه‌محور را به انحراف از معیارشان آگاه کند تا با اصلاح و تبدیل معیارها یا نزدیک کردنشان به مفهوم پیشرفت بتوانند به‌اصطلاح در زمین پیشرفت بازی کنند، نه توسعه.
بدیهی است بسیاری از گروه‌های کوچک و بزرگ نیز در اقصی نقاط ایران عزیزمان هستند که فعالیت‌های خود را با درک تفاوت‌های مفهوم پیشرفت و توسعه آغاز کرده‌اند و آفساید برای آن دسته از مخاطبان نیز جنبه‌ معرفی و شتابدهی خواهد داشت؛ ما این گروه‌ها را به نام هسته‌های پیشرفت و سلامت شناسایی می‌کنیم و در «منظومه‌ سلامت» نقش آنها را در نظر می‌گیریم.
بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی و فرمایشات متعدد رهبری در مورد پیشرفت روا نیست هنوز کسی در آفساید توسعه باشد، ان‌شاءالله بتوانیم کمک کنیم تا همه‌ گروه‌های نوآور و خلاق حوزه‌ سلامت در مسیر پیشرفت حرکت کنند.

ـ شتاب‌دهنده ایلسا چه‌نقشی در برگزاری رویداد آفساید دارد؟
ما با ایلسا در همه‌ زمینه‌ها و با تمام افراد و مجموعه‌ها همکاری بسیار تنگاتنگ و نزدیکی داشته و داریم؛ همه‌ ما برای یک هدف دور هم جمع شدیم و همه با هم برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم. در رویداد آفساید که مختص افراد و تیم‌های زیست‌بوم خلاقیت و نوآوری است ما با متخصص این کار یعنی شتاب‌دهنده ایلسا به‌عنوان مجری رویداد کار را پیش می‌بریم.

ـ در روزهای برگزاری رویداد چه برنامه‌هایی برای شرکت‌کنندگان دارید؟
در این رویداد علاوه بر آموزش‌ها و کارگاه‌های متفاوت و کاربردی که شرکت‌کنندگان می‌توانند به‌صورت رایگان از آن استفاده کنند، امکان تعامل شرکت‌کنندگان و اساتید دوره‌ها و نمونه‌های موفق دعوت‌شده را به‌صورت مداوم فراهم می‌کند.
در این کارگاه‌ها بحث‌های جدی و چالشی، ناظر به روند رشد کسب‌وکار و ایده‌ها نیز پیگیری خواهد شد و در انتها شبکه‌ای بسیار قدرتمند، خلاق و نوآور، در حوزه سلامت شکل می‌گیرد، که تازه بعد از رویداد کار اصلی خود را در زمین پیشرفت شروع خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *