سبک زندگی استارتاپی

سبک زندگی استارتاپی (بخش اول)

اگر شما هم جزو آن دسته از جوانان ایده پرداز و خلاق هستید که ترجیح دادید به جای کارمند شدن استارتاپ خودتان را داشته باشید حتما این نکته را تاکید می کنید که سبک زندگی شما متفاوت تر از هر شغل دیگری است. در این مطلب سعی داریم به این تفاوت ها اشاره کنیم:

1-پویایی:

یکی از مهم ترین شاخصه های زندگی استارتاپی پویایی و انرژی دو چندان است. از آنجا که معاش شما در گرو تلاش شما و تیمتان است ,سعی میکنید از هر فرصتی برای تقویت استارتاپ خود استفاده کنید. در این راه نیاز به پویایی مستدام در تحلیل محیط، تجدید و بازسازی منابع، یکپارچه سازی،باز آفرینی، بهبود و نوسازی قابلیت های مرکزی در پاسخ به محیط متغیر دارید تا همواره مزیت رقابتی خود را حفظ کنید. در واقع همه استارتاپ ها باید دارای قابلیت های پویا باشند.

2-اوقات فراغت:

گرچه تمام زمان شما به خلق ایده و بهبود محصول یا ایده تان می گذرد لکن در نظر گرفتن زمانی برای فراغت و استفاده بهینه از آن میتوانذ قوای تحلیل رفته تان را باز گرداند. برنامه ریزی اوقات فراغت در افزایش بهره وری شما و تیمتان بسیار موثر است. بنابراین میتوانید برنامه هایی خانوادگی و دوستانه داشته باشید.گرچه احتمالا در آن زمان هم گریزی به کار میزنید.اگر استارتاپ شما در حوزه فین تک است ویا به نوعی مجبور هستید ساعت ها یکجا بنشینید و فعالیتهای پشت کامپیوتری داشته باشید، در اوقات فراغت خود تفریحات و ورزش های پر تحرک تر را انتخاب کنید و دقت کنید که شما نیاز به جسمی سالم دارید تا هم به شغلتان برسید و هم روحتان را برای حفظ امید و انگیزه تان بارور کنید.

3-کار جمعی و تیمی:

یکی از مهم ترین تفاوت های کار استارتاپی با تجارت و یا مشاغل اداری و کارمندی،هویت کار جمعی است.به دیگر سخن کار جمعی در بطن و ذات یک استارتاپ است. استارتاپ های بسیاری در قالب ساختارهای سازمان ها، تیمشان را مدیریت کرده اند و شاید شکست نخورده اند ولی هسته مرکزی تیم یک استارتاپ همیشه چند جوان با تخصص های متفاوت و مورد نیاز و با انگیزه کافی و وافی بوده اند. بنابراین در یک تیم استارتاپی نیاز به هم فکری و کار جمعی است. این کار جمعی میتواند تا سطوح اقتصادی پیش رود و استارتاپ ها با جمع سپاری از اعضای تیم به توسعه خود بپردازند. پس فرهنگ کار جمعی و حرکت به سوی یک هدف مشخص و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد اعضا و استارتاپ ها از جمله موارد ضروری حیات یک استارتاپ شمرده می شود.

 

6-شادی و نشاط:

تصور کنید کارمندی 30 سال پشت یک میز در یک سازمان نشسته است و با حقوق ماهیانه اش روزهایش را سپری میکند و بسته به شرایط  حقوقی، وام هایی را دریافت میکند. آپارتمانش را کمی بزرگتر و مدل ماشینش را کمی بالاتر می برد. گاهی به مرخصی می رود و تمام عمرکاری اش را در حال پرداخت این اقساط است و به امید روزی است که بازنشسته شود و مدیریت زمانش را در دست گیرد. حالا زاویه  دوربین ذهنتان را به سمت زندگی یک کار آفرین استارتاپی ببرید. او تنظیمات زندگی اش را در دست دارد، زمانش،اهدافش، فرایند ها و عملیات های رسیدن به آن اهداف همه در سیطره خودش می باشد. این امر تنها یکی از دلایل شاد بودن استارتاپ هاست0علاوه بر آن محیط فیزیکی استارتاپ ها و شتاب دهنده ها و در حالت کلی مراکز نوآوری با ذائقه ی جوانان سازگار است و این موضوع نیز در شادی آفرینی محیط کار بی تاثیر نیست.

5-تحلیل گری:

“محیط را تحلیل کنید” این جمله ساده و کوتاه در خلق مزیت رقابتی، افزایش مشتری، جذب مخاطب جدید، درآمدزایی و خلق ثروت مفهومی کلیدی است.داشتن عینک تحلیل و ذهن تحلیل گر، موشکافی، دنبال مسئله و حل مسئله بودن از صفات بارز افراد استارتاپی و کارآفرین است. آنها از کنار هیچ پدیده و موضوعی ساده نمیگذرند. مدام تحقیق و مطالعه میکنند و برای رشد و توسعه کسب و کارشان یا کارآفرینی سریالی هر روز طرح جدیدی می زنند. میتوان گفت صاحبان استارتاپ ها خلاق و خالق،نوآور، طراح و محقق و تحلیل گر هستند.این مشخصه در تمام ابعاد زندگی آنها رد پایش را برجای می گذارد0تفکر و تدبر که در اسلام بسیار بر آن توصیه شده است جزو جدا نشدنی یک استارتاپ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *