محصولات فرهنگی کشورمان ایران میتواند و باید جهانی شود و این جهانی شدن باید با فتح بازارهای ملی آغاز شود. حمایت از تولید، توزیع، تجاریسازی و توسعه این محصولات از کتابهای کمیک (پینما) گرفته تا وب کمیک، انیمیشن، بازیهای دیجیتال، بازیهای رومیزی، اسباببازی و… باید بهطور ویژه و بهصورت ملی انجام شود.
به نقل از روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور؛ بیش از یک سال از شروع فعالیتهای «دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور» در زمینۀ « بازار پردازی محصولات شخصیت محور» میگذرد. در این مدت شاهد فعالیتها و تلاشهای بیوقفه مسئولان محترم این رویداد بزرگ بودیم.
متن بیانیه بدین شرح است:
امروز اهمیت عنصر «شخصیت» در «دنیای محتوا» خصوصاً در صنعت فیلم و سرگرمی، بهویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان بر کسی پوشیده نیست، اما مهمتر از آن «استراتژیک» بودن این اهمیت است. به عبارت دیگر تولید و تجاری سازی «شخصیت»های جذاب انیمیشن ایرانی با رویکرد جهانی از نان شب واجبتر است. محصولات فرهنگی کشورمان ایران میتواند و باید جهانی شود و این جهانی شدن باید با فتح بازارهای ملی آغاز شود. حمایت از تولید، توزیع، تجاریسازی و توسعه این محصولات از کتابهای کمیک (پینما) گرفته تا وب کمیک، انیمیشن، بازیهای دیجیتال، بازیهای رومیزی، اسباببازی و… باید بهطور ویژه و بهصورت ملی انجام شود.
مردم ایران حق دارند در کنار محصولات سرگرمکننده وارداتی (که امیدواریم سازوکار مناسبی برای نظارت بر ورود و عرضه آن در کشور فراهم شود) به محصولات ایرانی-اسلامی مطلوب خود دسترسی داشته باشند و البته هنرمندان و تولیدکنندگان ایرانی حق دارند در کنار انبوهی از ویژند های خارجی، در میان هموطنان خود نفس کشیده و مخاطب داشته باشند.
لذا ما امضاکنندگان این بیانیه و حاضرین در رویداد بزرگ «همآورد بازارپردازی تهران» معتقدیم که پایان اولین دوره این رویداد بزرگ، آغاز راهی مقدس و پر برکت است که در صورت استمرار، پایمردی و البته حمایت همهجانبه، افقی درخشان و خیرهکننده خواهد داشت. ما جامعه «بازارپردازان فرهنگ بنیان» ایران امیدواریم که با کمک مراکز، مؤسسات و سازمانهای متولی، بتوانیم موانع موجود بر سر راه صنعتی شدن تولید و صادرات فرهنگ غنی، ایرانی-اسلامی را به خارج مرزها برداریم. دیگر وقت آن رسیده تا کسبوکارهای «شخصیت محور» دوران گذار خود را از نوجوانی به بلوغ و از شکل کارگاهی به شیوۀ صنعتی طی کند و این گذار نیازمند حمایت، یاری و توجه است.
نیل به چنین هدفی نیازمند برنامهریزی و ساختار سازی است. دیگر، تولیدهای محدود و جزیرهای با کیفیتهای متوسط کافی است. نگاه ما باید به وسعت جهانی که تشنه پیامهای فرهنگی ایرانزمین است، وسیع باشد و نگاه جهانی به مخاطب، نیازمند نگرش اقتصادی به تولید و توزیع است. برای رسیدن به این رونق اقتصادی ضمن تشکر از زحمات همه عزیزان در «دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور»، مصممیم با تشکیل کنسرسیومی از ذینفعان صنایع فرهنگ بنیان و تأسیس شخصیتی حقوقی متشکل از آنها اقدامات زیر را پیگیری و انجام دهیم:
تحقیق و پژوهش در زمینه شناخت و شناسایی بازارهای داخلی و خارجی؛
تحقیق و پژوهش، برای تبدیل منابع و ایدههای ارزشمند به محصولات جذاب برای بازارهای داخلی و خارجی؛
کشف و رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولیدات مطلوب بازار؛
بازاریابی مؤثر محصولات ایرانی در بازار داخلی و خارجی؛
تصویب قوانین حمایتی و هدایتی مؤثر در مجلس شورای اسلامی، همچون قانون کپیرایت داخلی و قیمتگذاری؛
ائتلاف برای هم افزائی فروش آثار و ایجاد بستر مناسب برای بازار داخلی و خارجی؛ حمایت و هویت بخشی به کسبوکارهای فرهنگ بنیان به کمک صنوف و انجمنها.