به گزارش آینه، برنامه قرارگاه با موضوع صنایع فرهنگی و مقاومت هجدهم مهرماه با حضور فعالان و کارشناسان حوزه صنایع فرهنگی از قاب شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.
این گفتگو با محوریت نقش فعالان عرصه صنایع فرهنگی ایران در زمینه جهاد در راه گسترش فرهنگ مقاومت با حضور سجاد صالحی، دبیر کمیته صنایع خلاق شورای عالی جهاد سازندگی، نفیسه شاهی نوری، مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا، مرتضی اعلایی مدیر مرکز هنری ماهد، سید امیر آقایی کارشناس صنایع فرهنگی و دبیر سابق قرارگاه بازارپردازی، سید سعید حسینی، کارشناس صنایع فرهنگی، امیرمسعود استاد حسین، مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه و حجت الاسلام محمد رحمانی، مدیر مرکز نوآوری امید انجام پذیرفت.
صنایع فرهنگی، ابزاری قدرتمند برای ترویج فرهنگ مقاومت
در ابتدای گفتگو سجاد صالحی دبیر کمیته صنایع خلاق شورای عالی جهاد با اشاره به رویدادهای اخیر فلسطین، به اهمیت صنایع فرهنگی در ترویج فرهنگ مقاومت پرداخت. وی در این رابطه گفت: پس از وقایع هفت اکتبر، شاهد موج گستردهای از تولیدات فرهنگی با محوریت فلسطین در سراسر جهان بودهایم که نشان از ظرفیت بالای این حوزه در ایجاد اندیشه های اجتماعی دارد.در واقع موج گسترده ای از تولیدات فرهنگی با محوریت فلسطین در سراسر دنیا ایجاد شد. این نشان میدهد که مردم عادی هم میتوانند با ابزار هنر و فرهنگ، به مقاومت بپیوندند.
صالحی با بیان اینکه بسیاری از این تولیدات به صورت خودجوش و توسط افراد مستقل انجام شده است، بر اهمیت ایجاد یک شبکه متمرکز برای معرفی و حمایت از این تولیدکنندگان تاکید کرد. وی همچنین به ایجاد صفحه مجازی و پویش داستان حمایت یا STORY OF SUPPORT برای جمعآوری و نمایش این آثار و شبکه سازی تولیدکنندگان این محصولات اشاره کرد و افزود که این اقدام میتواند به عنوان یک بانک ایده برای تولیدکنندگان و ایجاد ظرفیتهای جدید در این حوزه عمل کند.
مد و لباس، زبانی برای بیان خواستههای اجتماعی
در ادامه شاهینوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا و از برگزارکنندگان رویداد مداومت، به بررسی ارتباط بین مد و جنبشهای اعتراضی پرداخت. وی با اشاره به رویدادهای تاریخی مانند انقلاب فرانسه، عنوان کرد که لباس از دیرباز به عنوان ابزاری برای بیان دیدگاهها و خواستههای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. به این ترتیب رویداد مداومت با وجه تسمیه مد، مقاومت و امت به منظور ایجاد همگرایی بین مد و مقاومت و انتقال پیامهای فرهنگ مقاومت به جامعه طراحی و اجرا شد.
شاهینوری با اشاره به فشنشوهای ضد فلسطینی برندهای حامی اسرائیل، بر ضرورت استفاده از مد به عنوان ابزاری برای مقابله با اینگونه حملات تأکید کرد. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان و طراحان در سراسر جهان به تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومت روی آوردهاند، از رویداد مداومت به عنوان بستری برای گفتمانسازی و ایجاد همگرایی بین فعالان مد و مقاومت یاد کرد.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا در این رابطه گفت: ما فعالان و نخبگان دانشگاهی و در حوزه طراحی مد مقاومت را دعوت کردیم و دیپلماسی مد را پیگیری کرده و مضامین بسیار خوبی از آن استخراج کردیم. سپس ، به سراغ دورهمی برندها رفتیم و از آنها خواستیم دغدغههای خود را مطرح کنند. فراخوانی صادر کردیم و جایزهای به نام جایزه مداومت به جایزه مد و لباس فجر اضافه کردیم. اما عدم فعالیت و کنشگری در بین فعالان مد به دلیل جو سیاسی حاکم در این زمینه زیاد بود.
شاهینوری با مقایسه وضعیت تولیدات فرهنگی با مضامین مقاومت در ایران با سایر کشورها، بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و پر کردن خلأ موجود در این حوزه پرداخت و افزود: بر اساس آموزه های نبی اکرم همه ما مسئولیم و یک تعهد مشترک برای حفظ این عرصه داریم، اما متأسفانه کاری نمیکنیم و این موضوع صرفاً به عرصه حجاب و عفاف محدود شده است.
نمایش اثربخشی محصولات فرهنگی؛ راهی برای افزایش انگیزه تولیدکنندگان
امیر مسعود استاد حسین مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه با اشاره به پتانسیل بالای نهادهای فرهنگی مانند هیئتها، مساجد و مدارس در حوزه تولیدات فرهنگی، بر ضرورت فعالسازی این نهادها برای ورود به عرصه صنایع فرهنگی تاکید کرد. وی با بیان اینکه این نهادها میتوانند نقش موثری در تولید محصولات فرهنگی با محوریت مقاومت ایفا کنند، گفت: ما باید یک زمین بازی مشخص برای این نهادها ایجاد کنیم تا بتوانند به صورت موثر در این حوزه فعالیت کنند.
استاد حسین با ارائه مثالهایی از حوزههای مختلف مانند اسباببازی، نوشتافزار و مد و لباس، بر اهمیت تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومتی تاکید کرد. وی همچنین به نقش روایتگری در ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: وقتی تولیدکنندگان ببینند که محصولات آنها چه تأثیری بر مردم، بهویژه کودکان و نوجوانان، دارد، با انگیزه بیشتری به تولید محصولات جدید خواهند پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت نمایش اثربخشی محصولات فرهنگی در میدان، افزود: اگر بتوانیم به تولیدکنندگان نشان دهیم که محصولات آنها چه تأثیری بر مقاومت داشته است، آنها با انگیزه بیشتری به تولید محصولات باکیفیت و متنوع خواهند پرداخت. استاد حسین معتقد است که با ایجاد یک شبکه ارتباطی قوی بین تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و مصرفکنندگان، میتوان به تولید انبوه محصولات فرهنگی با مضامین مقاومتی دست یافت.
لینک کامل خبرhttps://ayenenews.ir/%d8%b5%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%b9-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%aa/
منبع : ayenenews.ir