شتابدهنده ها چطور یک استارتاپ را ارزیابی می کنند؟

شتابدهنده ها چطور یک استارتاپ را ارزیابی می کنند؟
از زمان ورود طرح شما در یک شتابدهنده تا دفاع از طرح و تصویب و قبول آن توسط داوران و ارزیابان، فرآیند منحصر به فردی براساس شیوه های ارزیابی آن شتابدهنده طی میشود. بنابراین اگر قصد ورود به این مراکز نوآوری را دارید، مطمئن شوید که ایده و طرح شما جذابیت لازم برای داور را دارد. اما داوران بر مبنای چه ابعادی طرح را بررسی می کنند؟ در بیشتر مراکز ابعاد کسب و کاری طرح بررسی میشود. به زبان ساده برای کسی که میخواهد از طرح شما حمایت کند مهم است که محصول یا خدمت شما چقدر سودآور است. اندازه بازار و سهم بازار شما چقدر است؟ برای همین از همان ابتدا از شما مدل درآمدزایی و یا طرح کسب و کار می خواهند. اما اگر ایده شما در زمینه ی موضوعی خاصی است و ترجیح می دهید از یک شتابدهنده ی تخصصی حمایت بگیرید، ابعاد دیگری نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند. دقت کنید که شما فقط یک بار اریابی نمیشوید و در طول زیست نوآورانه شما در یک مرکز نوآوری و خلاقیت، جهت رسیدن به KPI های مد نظر چندین دفعه در جریان شتاب مورد ارزیابی قرار می گیرید. در مرحله ی اول با توجه به ابعادی که به آن می پردازیم، طرح شما پذیرفته یا رد میشود. در شتابدهنده ایلسا علاوه بر موارد رایج و مرسوم، شاخص هایی در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی و پیشرفت کشور در نظر گرفته شده است.

(ابعاد ارزیابی یک استارتاپ توسط شتابدهنده)
بعد مدیریت
توان مدیریتی تیم
تیم اجرایی
انگیزه تیم
تخصص تیم
مدل سهامداری تیم
بعد فناوری
توان نرم افزاری
توان سخت افزاری
بعد اجتماعی
قابلیت سازگاری با فرهنگ اجتماعی و دینی
حقوق شهروندی
مسئولیت اجتماعی
بعد قوانین و مقررات
انطباق با قوانین اداری/ مالی/ فقهی
بعد کسب و کار
معرفی مساله
معرفی راه حل
هدف و چشم انداز
معرفی ایده
سطح نوآوری ایده
مقیاس پذیری
قابلیت جذب سرمایه گذار
طرح کسب و کار مدون
امکان سنجی طرح
پیش بینی ریسک ها
مدل بازاریابی
طرح تبلیغات
مزیت رقابتی
پیش بینی مالی
نوآوری
تحقیقات بازار
مخاطب شناسی
قابلیت اجرا
کانال ارتباطی
مدل درآمدزایی
ساختار هزینه

موارد اختصاصی شتابدهنده ایلسا
بعد پیشرفت ملی
عدالت محوری
قابلیت تحول منطقه و زیست بوم
مبتنی بر توان مردم
داشتن نگاه چند بعدی
مسئولیت اجتماعی
کمک به حل مساله

بعد سبک زندگی اسلامی
مبتنی بر اقتصاد اسلامی
ساختار اندیشه ای تیم اجرایی و رزومه تیم
مبتنی بر روندهای سبک زندگی اسلامی

روند ها

ابر روند های مفید
1 روند تغذیه سالم و طب سنتی
2 روند گسترش معنویت به ویژه با هیات گرایی و آیین ها
3 گسترش زیارت (مشهد و عتبات و امام زادگان)
4 روند تعین سبک زندگی انقلابی در (صنایع فرهنگی ، کالبد های زندگی، پوشاک ، محیط های زندگی و … )
5 روند علم گرایی
6 روند خدمات اجتماعی و روحیه ایثار اجتماعی
7 روند شخصیت سازی و مرجعیت سازی از شهدا
8 روند روحیه اربعینی و سبک زندگی اربعینی (خدمت ـ رنج ـ محبت و … )
9 گسترش و تثبیت انضباط اجتماعی

ابر روند های مضر
1 روند کوچک شدن و بر هم خوردن نظام خانواده / روند تغییر سنت ازدواج
2 تحول پوشش
3 روند حیا زدایی از زندگی ـ انقلاب جنسی
4 روند زیست رسانه ای نوپدید
5 روند کسب و روزی حرام
6 روند تجمل گرایی، میل به اشرافیت، اسراف، خوی سرمایه داری،
7 روند تحول ساختار های زندگی سنتی (مانند برهم خوردن محله)
8 جنبش های معنوی نوظهور (عرفان واره ها)
9 روند مرجعیت اجتماعی مبتنی بر سبک زندگی فاسد
10 روند شهر سازی و معماری و دکوراسیون داخلی و … / روند شهر نشینی

روندهای خنثی
1 روند گسترش ورزش
2 روند گسترش گردشگری

منابع:
1-پهله، بهزاد، میربرگ کار، سید مظفر و همکاران (1400) بررسی مدلهای ارزشیابی شرکتهای استارتاپی و شناسایی ابعاد ، معیارها و شاخصهای ارزشیابی برای شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، سال دهم شماره 37.
2- مطالعات سبک زندگی مرکز پژوهش قرارگاه سبک زندگی (1398)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *