چالش های استارتاپ های فرهنگی در ایران
نویسنده: نفیسه شاهی نوری، دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی و مدیرعامل شتابدهنده سبک زندگی اسلامی ایلسا
در زمینه چالش های استارتاپ ها ، سخن بسیار گفته شده است. محققان بسیاری به بررسی و دسته بندی این چالشها پرداخته اند و عمدتا این چالشها را به دو دسته ی محیطی و داخلی تقسیم کرده اند. از سویی دیگر در بررسی های ملی، برخی به معرفی این چالش ها در کشور پرداخته اند. در ایران حدود 15 سال است که کارآفرینان با ادبیات استارتاپی آشنایی پیدا کرده اند و کمتر از یک دهه است که مردم هم کاربر جدی این استارتاپ ها شده اند. عمده مواجهه مردم با پلتفرم هایی مانند اسنپ، دیوار، تخفیفان، تاکسی پی ها و… بوده است. بنابراین در کنار فرصت های خوبی که برای استارتاپ ها در کشور به وجود آمده است و ایرانیان تا حدی به سواد مصرف خدمات و محصولات آنها دست یافته اند، چالش هایی نیز بر سر راه آنها قرار دارد که فراتر از نیاز مصرف کننده است. بر اساس گزارش مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپا (فاوا)، در سال 1395 موانع داخلی موفقیت استارتاپ های ایرانی در مقایسه با سایر کشورها شامل نقدینگی پایین، استراتژی نامناسب در مقابله با رقبا، مدل های کسب و کار نامناسب، محصول ضعیف، تیم مدیریتی ضعیف و عدم توجه به نیاز مشتری مطرح شده است. علاوه بر آن در گزارش سال 1396 فاوا، عدم توانایی در تجاری سازی و جذب سرمایه، مشکلات حقوقی در ثبت شرکت های استارتاپی در راستای بهره گیری از تسهیلات معافیت مالیاتی یا بیمه ای، ضعف در مالکیت معنوی در ثبت یک ایده در ایران و …اصلی ترین عوامل عدم شکل گیری زیست بوم استارتاپی مناسب در ایران است.
حال اگر محیط پرتلاطم و پیچیده فرهنگ را به موارد مذکور بیفزاییم با دو موضوع کلی مواجه میشویم: 1- فرهنگ شکل گیری و به کارگیری استارتاپ ها و 2- به کارگیری و شکل گیری استارتاپ های فرهنگی و خلاق. مورد اول را عام میدانیم و به محیط کلان فرهنگی کشور و مواجهه آن با اقتصاد دانش بنیان می پردازیم. فرهنگسازی در این زمینه به حدی اهمیت دارد که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستادی راهبردی در این خصوص با عنوان “ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان” با هدف ؛ “تبیین مفاهیم اقتصاد دانش بنیان و گفتمان علم و فناوری، درک و آشناسازی فرصت های ناشی از کسب و کارهای نوین و فرهنگ کارآفرینی برای عموم اقشار کشور در معاونت علمی و فناوری ایجاد شده است. اما مورد دوم یعنی استارتاپ های فرهنگی و خلاق علاوه بر چالش ها و موانع پیش روی همه استارتاپ ها با چالش هایی خاص این حیطه مواجه هستند که در اینجا به آن می پردازیم:
- کمبود امکانات شتابدهی و تسهیل گری بر روی استارتاپ های فرهنگی
- ضعف در توانایی تحلیل دقیق بازار
- ضعف در تدوین مدل کسب و کار
- منتور و کارشناس متخصص
- تحقیق و توسعه
- فرهنگ سازمانی
- حساسیت ها و خطوط قرمز
- تنوع قومی، ملی، زبانی و دینی مخاطب