رونمایی استارتاپ

رونمایی محصول یا خدمت

رونمایی در ذهن بسیاری از استارتاپ ها، یک مراسم تجملاتی برای آغار یک کسب و کار است که همانند  مراسم شروع جشنواره های هنری برگزار می شود.

در صورتی که شامل اقداماتی برای ایجاد آمادگی نهایی کسب و کار و طراحی مسیر آغازین آن است. معرفی محصول یا خدمت نقطه پایانی برای اقدامات قبل  از شروع کسب و کار و نقطه ی آغاز برای فعالیت رسمی استارتاپ شما است.

ما در اینجا چک لیستی برای مراسم رونمایی شما تهیه کرده ایم که سه مرحله دارد :

1- قبل از رونمایی 2- هنگام رونمایی 3- پس از رونمایی

قبل از رونمایی

  1. اطمینان از اخذ مجوزات لازم
  2. رساندن محصول یا خدمت به بهترین نقطه ای که قابل اجرا بوده است
  3. اطمینان از داشتن همکاران کافی برای پاسخگویی و پیشبرد مراحل آغازین
  4. طراحی، اجرا و تست نقاط تماس با مخاطبان
  5. تست و رفع ایراد تمام مراحل سفر مشتری در سیستم کسب و کار
  6. اطمینان از اجرای فرآیندهای اصلی شکل دهنده فعالیت کسب و کار
  7. تکمیل محتوای مورد نیاز در تمامی بستر های آنلاین و آفلاین

( مطمئن شوید کسانی که نام شما را جستجو می‌کنند به راحتی شما را در فضای آنلاین پیدا می‌کنند)

  1. طرح ریزی اقدامات پایه ای بازاریابی و طراحی گام اول تبلیغات
  2. چکاپ نهایی کانال های توزیع
  3. در صورت امکان کمپین های تبلیغاتی و یا الگوهای دیگری که برای ایجاد حساسیت در مخاطبان پیش‌بینی شده است
  4. انتخاب زمان مناسب برای رونمایی از محصول
  5. بررسی و طراحی مراسم رونمایی
  6. انتخاب و چیدمان صحیح مهمان ها
  7. پیش‌بینی حضور رسانه ها و دیگر افراد موثر در ایجاد برد خبری
  8. تهیه نقشه های مربوط به استقبال عالی و یا ضعیف پس از رونمایی و تدوین نحوه واکنش با آنها

اجرای رونمای  

  1. پیش‌بینی و اجرای نحوه خوشامدگویی به مهمانان
  2. اجرای برنامه هایی که می تواند بیانگر آغاز داستان شما برای فعالان حوزه کسب و کار شما باشد
  3. اجرای برنامه های ویژه ای که معمولاً می‌تواند خوراک رسانه ها محسوب شود
  4. در صورت امکان ارائه تست از محصول یا سرویس برای مهمانان
  5. تلاش برای اخذ قراردادهای عمده در فضای روانی ایجاد شده
  6. برقراری نقاط تماس با فعالان آن است
  7. تهیه محتوا های چند رسانی مطلوب برای رسانه های دعوت شده

پس از رونمایی

  1. انتشار مراسم به بهترین شکل در تمامی نقاط تماس
  2. اجرای روش های خلاقانه تبلیغات و بازاریابی پیش بینی شده
  3. پیگیری سریع و به ثمر رساندن ملاقات‌های انجام شده در نشست
  4. دریافت اولین بازخوردها ناشی از ارائه محصول و تحلیل آنها
  5. اجرای واکنش از قبل تدوین شده نسبت به نوع واکنش بازار در ماه اول ارائه کالا
  6. اجرای نقشه های بازاریابی و تبلیغاتی از قبل تعیین شده
  7. رصد و پایش مراحل رونمایی و اتخاذ تصمیمات لازم

اجرای صحیح رونمایی نه تنها ما را از پیشامدهای پیش‌بینی نشده تا حد زیادی دور می سازد، که اجرای کامل آن این باور را در ذهن مخاطبان ،رقبا، فعالان صنعت، رسانه های مرتبط و در نهایت مشتریان ایجاد می‌کند که با مجموعه ای با برنامه و نظام‌مند روبرو شده اند.

این اتفاق همچنین می‌تواند به ایجاد روحیه مثبت در میان کارکنان و صاحبان کسب و کار نیز منجر شود

 

منبع :

کتاب راهنمای شکست در راه اندازی و توسعه استارتاپ ها نوشته شهریار جوهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *