بررسی طرح های پیشران حوزه سبک زندگی و فناوری نرم و صنایع خلاق

نشست کارگروه «سبک زندگی اسلامی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم» با موضوع «طرح‌های پیشران حوزه سبک زندگی و فناوری نرم و صنایع خلاق»، 26 شهریور ماه در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد.

 

 

به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در راستای تحقق دستور مقام معظم رهبری. در بند چهارم پیوست حکم انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «طراحی و تدوین برنامه‌ای جامع برای ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در کشور و زمینه‌سازی برای اجرایی شدن آن. توسط دستگاه‌های مسئول» و پیگیری مطالبه‌ ایشان در توصیه‌ هفتم بیانیه‌ گام‌دوم انقلاب اسلامی مبنی بر «مقابله با سبک زندگی منحطّ غربی از طریق جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه» و نیز تحقق اقدام ملی یکم راهبرد کلان پنجم سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور مبنی بر «تدوین و اجرای برنامه‌ جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی». سند «چارچوب تدوین برنامه‌ جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی به ‌انضمام چارچوب تقسیم کار ملی». در مورخه 10 آبان ماه سال گذشته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و 21 آبان ماه از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

 

کارگروه «سبک زندگی اسلامی سند توسعه فناوری های فرهنگی و نرم» که ارائه طرح‌های پیشران خود در حوزه سبک زندگی با محوریت فناوریهای فرهنگی و نرم را در دستور کار دارد. عبارتند از «سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم» ابلاغ تیرماه 1400 و «سند جامع سبک زندگی اسلامی» مصوبه آبان 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی به شماره 3305 است.

گفتنی است در تحقق این برنامه جامع (سند جامع سبک زندگی اسلامی) یک تقسیم کار ملی در دستور کار نهادهای متولی قرارگرفته‌ است. و هر ارگان موظف‌شده، برنامه خود را برای طرح جامع سبک زندگی ارائه کند. کاری که کارگروه سبک زندگی در دست دارد، به نوعی تلفیق دو سند توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و همچنین سند جامع سبک زندگی است و تلاش بر این است که به اهداف هر دو اسناد برسند.

یکی از خلا‌ءهای سند جامع سبک زندگی اسلامی با توجه به کارویژه ماموریتی کارگروه سبک زندگی اسلامی. ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، فقدان توجه به رویکرد ضروری فناورانه و نوآورانه در این عرصه است. و از این رو، ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در راستای اجرایی سازی ارزش‎ها، چشم انداز و اصول مورد اشاره در سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم. ورود از نقطه نظر طرح های فناورانه، نوآورانه و اقتصاد خلاق و دانش بنیانی در این سند را به عنوان یکی از ماموریتهای خود طرح می کند.

نقش و بازیگری ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در سه ساحت «حکمرانی»، «زیست بوم» و نهایتا ساحت خود «معاونت علمی» به عنوان هماهنگ کننده و تسهیلگر عرصه‎های ماموریتی سند قابل طرح و اقدام است.

این نشست که دومین جلسه کارگروه سبک زندگی اسلامی بود، با حضور نفیسه شاهی نوری، دبیر کارگروه مذکور. بهروز آهنگربیک، مسئول کارگروه های ستاد و جمعی از فعالان و کنش‎گران زیست بوم اقتصاد خلاق عرصه سبک زندگی اسلامی در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسه، بررسی طرح های پیشران ارائه شده در حوزه سبک زندگی اسلامی با محوریت فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق این عرصه بود.

شش طرح پیشران در این جلسه در حوزه های آموزش و توانمندسازی، پژوهش، گفتمان سازی، داده کاوری. پتفرم محوری در پروژه کارماران و پویش محوری است مرتبط به سبک زندگی اربعینی و نمایشگاه بین المللی ALE به بحث گذاشته شد.

همچنین طرح‌های پیشران ارائه شده با محوریت برنامه ها و ماموریتهای معاونت علمی. فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با رویکرد، «خلاقانه»، «نوآورانه»، «فناورانه» و «اقتصادی» بررسی شد.

نکاتی که در این جلسه از سوی اعضای کارگروه مورد تاکید قرار گرفت. ارائه طرحی جامع در حوزه سبک‌زندگی معطوف به پتانسیل رفتارهای اجتماعی، پرهیز از موازی کاری با نهادهای مرتبط. رویکرد اقتصادی، نوآورانه و فناورانه طرح‌ها، تمرکز بر اولویت زمانی میان مدت و بلند مدت طرح ها و این ملاحظه بود که طرح‌ ها ضمن عملیاتی بودن. بستر ساز و به نوعی شتاب دهنده و استمراردهنده طرح های گذشته باشند.

جلسه در حالی به پایان رسید که قرار شد با لحاظ کردن نکات طرح شده در این جلسه به رفع نواقص احتمالی در طرح ها پرداخته شود. و مجددا در نشست دیگری سایر ابعاد این طرح های پیشران به بحث و چند و چون گذاشته خواهد.

 

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

بازدید مسعـود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسـا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *