استارتاپ چیست؟

سروصحو

استارتاپ چیست؟

قبل از شروع باید بدانید استارتاپ تعریف دقیق و روشنی ندارد و به اصطلاح(inconclusive) می باشد.

به بیان دیگر فعالین حوزه کارآفرینی و مدیریت، هنوز به تعریف واحدی از استارتاپ نرسیده اند و اختلاف نظر در این حوزه وجود دارد.

شاید اولین و ساده ترین تعریفی که هرکسی در برخورد اول با کلمه استارتاپ در ذهنش تداعی می شود این باشد: (کسب و کار نوپا)

این تعریف غلط نیست؛ اما الزاما درست هم نیست! استارتاپ یعنی کسب و کار نوپا اما نه هر کسب و کار نوپایی.

استارتاپ کسب و کار نوپایی است که 6 شرط زیر را داشته باشد:

  1. مقیاس پذیری
  2. ایده محوری
  3. برپایه‌ی دانش باشد (دانش بنیان بودن)
  4. تکرار پذیری
  5. در شرایط ابهام باشد (مدل کسب و کار و مشتری قطعی آن مشخص نباشد)
  6. سودآوری

باید به این نکته نیز توجه داشت که استارتاپ نسخه کوچک شرکت های بزرگ نیست.

یکی از تفاوت های کلیدی استارتاپ ها و سایر شرکت ها این است که در ابتدای مسیر، استارتاپ ها به دنبال یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر هستند درحالی که سایر شرکت ها بر اساس مدل کسب و کار از پیش تعیین شده ی خود در حال فعالیت می باشند.

 1.مقیاس پذیری: 

مهم ترین شاخصه ای که باید یک استارتاپ داشته باشد، مقیاس پذیری است؛ مقیاس پذیری یعنی، هرچه استارتاپ بزرگ تر می شود:

  • سرمایه فیزیکی کمتر
  • هزینه ی کمتر
  • زمان کمتر
  • سرمایه ی انسانی کمتر

نیاز داشته باشد.

 2.ایده محوری:

استارتاپ ها از نظر ایده محوری به دو دسته تقسیم می شوند:

  • خلق ارزش جدید (Wow Factor)
  • بهبود ارزش موجود (Pain Killer)

 3.برپایه ی دانش بودن:

این مولفه به این معناست که کسب و کار های نوپا که از متد قدیمی پیروی میکنند و از دانش جدید استفاده ای ندارند، در دسته بندی استارتاپ ها قرار نمی گیرند.

 4.تکرار پذیری:

منظور از تکرار پذیری این است که پروژه های کوتاه مدت و مناسبتی، استارتاپ نیستند.

استارتاپ به دنبال مدل درآمدی مشخص و ثابت با فرض تداوم فعالیت می باشد.

 5.در شرایط ابهام باشد:

استارتاپ زمانی معنا دارد که مدل درآمدی و مشتریان به صورت قطعی مشخص نباشند و استقبال یا عدم استقبال بازار از ایده مشخص نباشد.

زمانی که جریان درآمدی به ثبات رسید و منحنی درآمد شیب صعودی به خود گرفت و محصول یا خدمت با روی خوش بازار رو به رو شد؛ تیم از مرحله استارتاپ خارج شده و تبدیل به کسب و کار می شود.

پس شرایط ابهام و استارتاپ دو معنای جدا ناشدنی هستند.

 6.سودآوری:

استارتاپ با هدف سودآوری و کسب درآمد تاسیس می شود.

به بیانی دیگر، موسسات خیریه/عام المنفعه و پروژه های علمی در دسته بندی استارتاپ ها جایی ندارند.

ابوالفضل رحیمی


پایان.

سروصحو | ابوالفضل رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *