استارتاپ چیست؟
قبل از شروع باید بدانید استارتاپ تعریف دقیق و روشنی ندارد و به اصطلاح(inconclusive) می باشد.
به بیان دیگر فعالین حوزه کارآفرینی و مدیریت، هنوز به تعریف واحدی از استارتاپ نرسیده اند و اختلاف نظر در این حوزه وجود دارد.
شاید اولین و ساده ترین تعریفی که هرکسی در برخورد اول با کلمه استارتاپ در ذهنش تداعی می شود این باشد: (کسب و کار نوپا)
این تعریف غلط نیست؛ اما الزاما درست هم نیست! استارتاپ یعنی کسب و کار نوپا اما نه هر کسب و کار نوپایی.
استارتاپ کسب و کار نوپایی است که 6 شرط زیر را داشته باشد:
- مقیاس پذیری
- ایده محوری
- برپایهی دانش باشد (دانش بنیان بودن)
- تکرار پذیری
- در شرایط ابهام باشد (مدل کسب و کار و مشتری قطعی آن مشخص نباشد)
- سودآوری
باید به این نکته نیز توجه داشت که استارتاپ نسخه کوچک شرکت های بزرگ نیست.
یکی از تفاوت های کلیدی استارتاپ ها و سایر شرکت ها این است که در ابتدای مسیر، استارتاپ ها به دنبال یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر هستند درحالی که سایر شرکت ها بر اساس مدل کسب و کار از پیش تعیین شده ی خود در حال فعالیت می باشند.
1.مقیاس پذیری:
مهم ترین شاخصه ای که باید یک استارتاپ داشته باشد، مقیاس پذیری است؛ مقیاس پذیری یعنی، هرچه استارتاپ بزرگ تر می شود:
- سرمایه فیزیکی کمتر
- هزینه ی کمتر
- زمان کمتر
- سرمایه ی انسانی کمتر
نیاز داشته باشد.
2.ایده محوری:
استارتاپ ها از نظر ایده محوری به دو دسته تقسیم می شوند:
- خلق ارزش جدید (Wow Factor)
- بهبود ارزش موجود (Pain Killer)
3.برپایه ی دانش بودن:
این مولفه به این معناست که کسب و کار های نوپا که از متد قدیمی پیروی میکنند و از دانش جدید استفاده ای ندارند، در دسته بندی استارتاپ ها قرار نمی گیرند.
4.تکرار پذیری:
منظور از تکرار پذیری این است که پروژه های کوتاه مدت و مناسبتی، استارتاپ نیستند.
استارتاپ به دنبال مدل درآمدی مشخص و ثابت با فرض تداوم فعالیت می باشد.
5.در شرایط ابهام باشد:
استارتاپ زمانی معنا دارد که مدل درآمدی و مشتریان به صورت قطعی مشخص نباشند و استقبال یا عدم استقبال بازار از ایده مشخص نباشد.
زمانی که جریان درآمدی به ثبات رسید و منحنی درآمد شیب صعودی به خود گرفت و محصول یا خدمت با روی خوش بازار رو به رو شد؛ تیم از مرحله استارتاپ خارج شده و تبدیل به کسب و کار می شود.
پس شرایط ابهام و استارتاپ دو معنای جدا ناشدنی هستند.
6.سودآوری:
استارتاپ با هدف سودآوری و کسب درآمد تاسیس می شود.
به بیانی دیگر، موسسات خیریه/عام المنفعه و پروژه های علمی در دسته بندی استارتاپ ها جایی ندارند.
پایان.
سروصحو | ابوالفضل رحیمی