اولین گفتگوی برخط در حیطه کاراکتر برگزار شد

اولین گفتگوی‌زنده با موضوعیت کاراکتر در بستر اینستاگرام با حضور آقای دکتر سامان‌عزیزی؛ مشاور خانواده و اجرای مجری‌کارشناس؛ آقای علی پژمان برگزار شد. و حول مطالب تأثیرگذاری کاراکتر برخانواده و کودک، کاراکترچالشی، تجارب روان‌درمانگرها و توصیه‌هایی به کاراکترسازان و خانواده‌ها بحث شد

آقای دکتر عزیزی در ابتدای گفتگو به این موضوع اشاره کردند که قرار نیست یک کاراکتر حتما بر روی همه اشخاص بگذارد، اما می‌توان آن را از نظر دوره سنی، تیپ شخصیتی و جنسیتی دسته‌بندی کرد بدین صورت که در تفکیک جنسیتی برای پسران، توان و زور یک شخصیت مهم می‌باشد و برای دختران وجود احساسات و فضای احساسی بیشتر مورد اهمیت است.

وی در بیان تأثیرگذاری کاراکتر بر افراد افزود: ما تیپ‌های شخصیتی گوناگونی مانند: درونگرا، برونگرا، سلطه‌گر، سلطه‌پذیر، کمالگرا، واقع‌گرا، مستقل، وابسته و سایر تیپ‌ها را داریم که با توجه به سایر ویژگی‌ها مانند سن و جنسیت، می‌توانیم میزان تأثیرپذیری را بسنجیم و این سنجش را از صفر تا صد درجه‌بندی کنیم.

عزیزی تاکید کرد: انسان‌ها با تصویر متحرک ارتباط میگیرند و همین عاملی است تا اکثر کاراکترها فعالیت خود را با پویانمایی آغاز کنند. یک کاراکتر برای تأثیرگذاری یا باید گرافیک مناسبی داشته باشد یا از محتوایی برخوردار باشد که بر گرافیک غالب شود.

آقای دکتر عزیزی در تعریف کاراکتر چالشی گفت: امروزه هر خانواده یک فرهنگ جداگانه برای خود دارد و هر خانواده برای کودک خود ارزش‌های تربیتی گوناگونی دارد. کاراکتری که با عرف و هنجار آن خانواده ناسازگار باشد؛ کاراکتر چالشی است.

در ادامه دکتر عزیزی به بیان یکی از تجارب روان‌درمانگرها پرداخت و افزود: مادری با دست‌های چنگ خورده به مشاور کودک مراجعه می‌کند که دختر 7 ساله او هنگام عصبانیت چنگ می‌اندازد. در روند درمان کودک بیان می‌کند که کاراکتر محبوبش وقتی ارواح خبیثه وارد بدن او می‌شود گربه باید بدن او را چنگ بزند تا از بدنش خارج شود و هر وقت که مادرم عصبانی‌است دست‌هایش را چنگ میزنم تا آرامش پیدا کند و حالش خوب باشد.

وی افزود: همین که یک کاراکتر برای ابراز عصبانیت از خشونت استفاده کند و اینگونه به کودک القا شود که انجام این عمل حال تو را خوب می‌کند، بسیار آسیب‌زننده است یا هنگامی که یک کاراکتر مثبت، عمل خارج از عرفی را انجام ‌دهد کودک گمان می‌کند، او هم می‎‌تواند در بین کارهای خوب هم، گاهی کار بد انجام دهد.

آقای دکتر عزیزی به کاراکترسازان توصیه کرد: نباید نکات آموزند و اخلاقی را به صورت گل درشت بیان کنیم و تا زمانی که جایگزینی برای کاراکترهای نامطلوب خارجی نداشته باشیم نمی‌توانیم آنها از کودکان دور کنیم. درست است که گرافیک انیمیشن‌های خارجی بسیار بالاست اما ما می‌توانیم با محتوای مناسب این فضای خالی را جبران کنیم.

در آخر دکتر روانشناس در زمینه خانواده به خانواده‌ها توصیه کرد که پا به پای کودکان انیمیشن‌ها را ببینند تا بتواندند به درک بهتری از فرزندانشان برسند و بتوانند آنها بهتر بشناسند و اگر محتوایی برای آنها مناسب نبود یا تأثیر نامطلوبی بر زندگی کودک داشت به گونه‌ای مناسب با آن مقابله کنند.

گفتنی است مجموعه گفتگو‌های برخط در حیطه کاراکتر به همت مرکز کاراکتر ایرانی آرش و خانه خلاق و نوآوری ایلسا، با حمایت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌گردد که اولین گفتگوی برخط در روز پنجشنبه مورخ 08/02/1401 به میزبانی صفحه مجازی arash.center@ در بستر اینستاگرام برگزار شد که می‌توانید برای دیدن فیلم ضبط شده این گفتگو به آدرس صفحه مجازی مذکور مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *