بازی «هفت خان» رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق ایلسا مراسم رونمایی بازی هفت‌خان همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد. در این مراسم مدیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، دبیر بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا و جمعی از فعالان فرهنگی و ادبی حضور داشتند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا در این رویداد، با تعریف خاطره‌ای از مقام معظم رهبری در حفظ بارگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، ضمن قدردانی از طراحان بازی رومیزی هفت ‌خان، لزوم پرداختن به زبان فارسی را بسیار مهم دانست.

آقای سید احمد عبودتیان در ادامه افزود: زنده کردن الگوی کهن فارسی امری است مهم که مغفول واقع شده و امید است با تلاش های صورت گرفته توسط دست اندرکاران تولید بازی هفت خان، این موضوع جانی تازه بگیرد.

مدیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق اظهار داشت: عده‌ای فکر می‌کنند بازی در نگاه اول برای کودکان است در حالی که یک فعالیت اقتصادی سودآور بوده و برای بزرگسالان هم فایده دارد.

وی افزود: بازی در قرون و اعصار مختلف تغییر شکل داده اما ماهیت خود را از دست نداده و آموزش و یادگیری همواره همراه با بازی سازان بوده است.

کرمی با بیان اینکه اقوام، جغرافیا و موضوعات ملی و مذهبی همواره خمیرمایه اصلی تولید بازی بوده است، گفت: امروز هم شاهد بهره‌گیری از شاهنامه در تولید یک بازی هستیم، هفت خان یک بازی کاملاً ایرانی است.

مدیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق تصریح کرد: خوشبختانه با موافقت رییس جمهور  در هر استانی حدود ۵ خانه خلاق ونوآوری و یک پارک علمی و فرهنگی فن آموز پیش بینی شده که می‌تواند به رشد کمی و کیفی بازی ها کمک کند.

سید ابراهیم پیشکار یکی از طراحان بازی هفت خان در این مراسم اظهار کرد: رستم در شاهنامه فردوسی یک تیپ نیست بلکه یک شخصیت است و از خان اول تا هفتم تکامل پیدا می کند.

وی افزود: این بازی به طور کامل منطبق بر شاهنامه طراحی شده و صرفاً نیاز به هوش علمی برای بازی نیست بلکه برای اولین بار توان فیزیکی هم نیاز خواهد بود، مثلاٌ در بخشی از بازی ممکن است لازم باشد بازیکنان با هم مچ اندازی کنند.

در ادامه علیرضا شجاع‌پور شاعر و استاد ادبیات فارسی نکاتی درباره رستم و سیر تصویرگری هفت‌خوان را بیان کرد.

 

استاد شاهنامه پژوه ضمن شکوهمند خواندن بازی هفت‌خوان افزود: مراحل این بازی اشتباهات رایج از برداشت های شاهنامه ای را ندارد و از طرفی قصه هفت خان شاهنامه را به درستی فهم کرده و به بازی تبدیل کردند. وی پس از بیان نکاتی دیگر درباره شاهنامه  شعر دربارگاه فردوسی را قرائت کرد.

گزیده ای از شعر استادشجاع پور:

دل آزرده بودم به دور از وطن

ز پیغاره گفتار حرمت شکن

 

شبی چشم خود شسته در اشک و آب

به پرده‏سرایی شدم مست خواب …

سراپرده‏ای بود آراسته

دل‏انگیز و دل‏باز و دل‏خواسته

 

به گِرد اندرش نیزه‏ها، تیرها

رها در چَکاچاک شمشیرها

 

سواران و گُردان و گردنکشان

که داده یکایک از ایشان نشان

 

در آن پرده، برپای هر روز و شب

همه بوسه داده زمین ادب

 

سراپرده‏اش را سه یل پرده‏دار

سیاووش و سهراب و اسفندیار

گفتنی است بازی هفت خان توسط شرکت خلاق نابعه هوشمند از اصفهان در طی دو سال و با حمایت خانه خلاق و نوآوری ایلسا آماده و به بازار ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *