سبک زندگی اسلامی و ایجاد صندوق‌های خطرپذیر در راستای تحقق آن

ایجاد صندوق‌های خطرپذیر در راستای پروژه های تحقق سبک زندگی اسلامی

در نخستین نشست کارگروه سبک زندگی اسلامی ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم. ایجاد صندوق‌های خطرپذیر در راستای اجرای پروژه های تحقق سبک زندگی اسلامی به کمک فناوری‌های فرهنگی و نرم مطرح شد.

 

به گزارش سیناپرس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری. نخستین کارگروه سبک زندگی اسلامی با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، دبیر کارگروه و جمعی از کارشناسان، فعالان و مسئولین فرهنگی، به میزبانی ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با موضوع بررسی جایگاه و سطوح سبک زندگی در سند توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار می‌شد، بهروز آهنگربیگ، مسئول کارگروه های ستاد، ضمن تشریح ساحت های ماموریتی ستاد در سه حوزه حکمرانی، زیست بوم و معاونت علمی، درخصوص کارویژه های مدنظر و قابل تحقق و مورد مطالبه از کارگروه های تخصصی ستاد صحبت کرد.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم نیز ضمن خیر مقدم به حضار از نوع نگاه سند ملی فناوری های فرهنگی و نرم به موضوع سبک زندگی گفت و افزود: موضوع سبک زندگی نسبت به سایر موضوعات مطرح شده در سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، میان رشته‌ای‌تر و در عین حال بسیار اجرایی‌تر است، لذا اقدامات گسترده‌ای در این حوزه می‌توان تعریف کرد.

وی هدف از این نشست را احصاء نظام مسائل و تعریف پروژه‌های علمیاتی و پیشران در راستای تحقق موضوع سبک زندگی اسلامی عنوان کرد.

حسنلو در ادامه گفت: مسائل عینی و ملموس جامعه همچون امید، مهدویت، فرزندآوری و …. مسائلی اجرایی و نیز ترویجی هستند.  و به همین دلیل تعریف مگاپروژه های کلیدی با محوریت صنایع خلاق همچون فناوری، نوآوری و خلاقیت در این حوزه ضروری است.

پس از آن، نفیسه شاهی نوری، دبیر کارگروه بر ارتباط روح حاکم سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با حوزه سبک زندگی تأکید کرد و گفت:  در صورت عزم تمام بازیگران فعال در این زیست بوم، دستیابی به اهداف مرحله اول برنامه توسعه سبک زندگی اسلامی بر اساس سند توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در بازه زمانی کوتاه و میان مدت قابل تحقق است.

امیرمسعود استادحسین از فعالان این حوزه سبک زندگی،  سخنران بعدی این نشست بود که ضمن بحث موضوعیت سبک زندگی در سند ملی، به پیشینه خوب فعالان حاضر در این کارگروه پرداخت و گفت: امروز شبکه‌ای از بازیگران قوی این زیست بوم ایجاد و فعال شده اما استفاده از ظرفیت آنها نیازمند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و کانون‌سازی است. خوشبختانه روندهای مفید، خنثی و مضر در حوزه سبک زندگی توسط شبکه فعالان این عرصه احصاء و شناسایی شده است و علاوه بر این ساختار تحقق این روندها نیز توسط همین مراکز طراحی و پیاده‌سازی شده که برای مثال میتوان از تشکیل شورای راهبردی، شورای راهبردی اندیشه‌ورزان و شورای مشورتی نام برد.

وی گفت: از جمله پروژه‌های پیشران پیشنهادی کارگروه می‌توان به برنامه شبکه‌سازی، تربیت و توانمندسازی منتور سبک زندگی با محوریت توسعه فناوری‌های فرهنگی نرم اشاره کرد.

سید سجاد صالحی، مدیر عامل یک خانه خلاق و نوآوری از دیگر حاضرین این نشست بود با بیان این نکته که خروجی و روح حاکم بر سند ملی همان سبک زندگی اسلامی است،  افزود: فرق کارگروه سبک زندگی اسلامی تشکیل شده در این ستاد با سایر کارگروه‌های مشابه در سایر دستگاه‌ها در این است که این کارگروه بر روی توسعه صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی و نرم تأکید دارد و تحقق سبک زندگی را با محوریت بهره برداری از ابزار نوآوری و فناوری دنبال می‌کند که همین امر موجب عدم موازی کاری مسئولیتی و ماموریتی می باشد.

در پایان این نشست مسعود حسنلو پس از شنیدن صحبت‌های دبیر و سایر فعالان و کارشناسان حاضر در جلسه گفت: نگاه ما به کارگروه ها به عنوان حلقه میانی در تحقق و توسعه زیست بوم اقتصاد خلاق با بازوی نوآوری، فناوری و خلاقیت است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با اشاره به اینکه در مسئله سبک زندگی، خدمات و ابزارهای متفاوتی از طریق ایجاد یک زنجیره خلق ارزش موجب تحقق سبک زندگی اسلامی می‌شود گفت: این حوزه نیازمند تربیت کنشگر و بازیگرانی است که برای مثال در سطوحی به مثابه مدیریت پروژه و تهیه‌کنندگی سبک زندگی اسلامی فعالیت کنند؛ یعنی هم دارای ساحتی از اندیشه ورزی و هم ساحتی از کارآمدی و قدرت اجرایی باشند.

وی افزود: از جمله پروژه‌های عملیاتی برای تحقق سبک زندگی به کمک فناوری‌های فرهنگی و نرم، می توان تمهید و ایجاد صندوق‌های خطرپذیر با کارکرد واقعی VC جهت تقویت بازیگران صنایع خلاق، توانمندسازی خود بازیگران صنایع خلاق، ورود به عرصه تغییر رفتار حکمرانی با تأکید بر ضرورت صنایع خلاق و سایر موارد قابل احصاء توسط کارگروه را مطرح کرد.

حسنلو در پایان ضمن اشاره به مباحث مطرح شده توسط یکی از کارشناسان کارگروه، درخصوص ضرورت شناخت صحنه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی گفت: این امر مهم باید از طریق تبدیل این شناخت به مسئله و نظام مسائل کمی و کیفی موضوع در راستای تعریف و عملیاتی شدن ماموریت کارگروه محقق شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

بازدید مسعـود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسـا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *