نایع خلاق
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛ نشست خبری سرپرست دانشگاه هنر اسلامی تبریز با حضور مدیر کل صمت آذربایجان شرقی و نمایندگان صندوق های سرمایه گذاری صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با دوازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در حوزه صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و برگزاری اولین رویداد دمودی توسعه بازار و سرمایه گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی استان برگزار شد.
“محمد تقی پیربابایی” سرپرست دانشگاه هنر تبریز گفت: سعی کردیم در این رویداد مهم همه بازیگران مهم را جمع کنیم، یکی از اشخاص مهم و نقش آفرین آقای پرنیان هستند که از اکوسیستم دانشگاه حمایت کرده و قول همکاری دادند.
وی با بیان اینکه دانشگاه هنر تنها متصدی خوشه صنایع خلاق در رینوتکس امسال است، ادامه داد: دانشگاه با هدف سرمایهگذاری و توسعه بازار برگزار و به نمایش گذاشته شد.
وی افزود: این نمایشگاه در ۴ روز برگزار شد و قطعا یکی از حلقه های صنایع خلاق اصحاب رسانه هستند که در دنیا جایگاه ویژه ای دارند؛ از همه اصحاب رسانه تقدیر و تشکر می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه تفاهم نامه های متعددی همزمان با برگزاری دوازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در حوزه صنایع فرهنگی، صنایع خلاق، علوم انسانی و اجتماعی امضا شد، افزود: دانشگاه هنر اسلامی تلاش دارد با تکمیل زنجیره ارزش و تفاهم مستقیم با بخش دولتی و همچنین صنعت نقش خود در حمایت از صنایع خلاق را ایفا کند.
در ادامه “صابر پرنیان” مدیر کل صمت استان با تاکید بر کیفیت مطلوب رسانه های استان، گفت: رسانه های استان آذربایجان شرقی جز پیشتازان کشور در حوزه اقتصادی، نشاط و امیدافرینی هستند.
وی اضافه کرد: امروز مقرر شد تا کرسی ویژهای در خصوص این موضوع با اتاق بازرگانی و انجمنهای مختلف برپا کنیم و لازم است ارتباط سازنده، مستمر و تفکیک ناپذیر بین دانشگاه و ایده های نوی جوانان و بخش خصوصی را برقرار کنیم تا روند سرمایه گذاری در استان شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: صنایع خلاق و فرهنگی در کنار نگاه به گذشته پرافتخار و تمدن ایران، آینده پرفروغ و ثروت آفرین را به دنبال دارد.
وی، تسهیل فرایندهای اداری برای کسب و کارهای نوآورانه، پیگیری برنامه مدون جهت جذب سرمایه گذار در حوزه صنایع خلاق، برپایی نمایشگاهها و نشست های تخصصی، تورهای سرمایه گذاری و راه اندازی انجمن صنایع خلاق و فرهنگی را ازجمله اقدامات موثر در راستای حمایت از این صنایع عنوان کرد.
وی ادامه داد: باید بتوانیم اقتصاد را به سمت پویا بودن پیش ببریم و سرمایهگذاران را جذب کنیم.
وی با ابراز امیدواری از اینکه توان پیشرو بودن در بازار اقتصاد جهانی را داریم ، افزود: باید بتوانیم معیشت مردم را بهبود بخشیم.
وی با بیان اینکه باید ارتباط سازنده و مستمر و تفکیک ناپذیر بین دانشگاه و بخش خصوصی و ایده ها را بتوانیم برقرار کنیم، افزود: صنایع خلاق موضوع جدیدی است که با دستگاه های مختلفی بر روی این موضوع درگیر هستیم و تسهیل فرایند ها در این حوزه و برنامه مدون برای جذب سرمایهگذار از مهم ترین اهداف ما در این رابطه است.
به گزارش آینه نیوز به نقل از ایسنا، نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس۲۰۲۴) با حضور فناوران و نوآوران در زمینه صنایع خلاق و فرهنگی برپا بوده و مورد استقبال فراوان قرار گرفته است. غرفههای متعددی از نوآوریها و فناوریها برای بازدید عموم قرار داده شده که در ادامه به معرفی دو نمونه از این طرح ها خواهیم پرداخت.
شبیهساز فرمان رانندگی با اسکن حرکات دست از طریق دوربین- بازی های جدی
بخش چندرسانه ای این نمایشگاه میزبان یک طرح شبیه سازی برای بازیهای جدی بود، این طرح با هدف سوق دادن بازی های عادی به سمت بازیهای جدی میتواند کاربردی نوین را برای بازی های ویدئویی ایجاد کند.
در این طرح، بازی به همراه یک دوربین ساده کار میکند، دوربینی که تنها لازمه آن داشتن ویژگی تشخیص چهره است، این تکنولوژی با استفاده از اسکن دستهای کاربر و گراف بندی آن میتواند حرکت دست فرد روبروی خود را دستور پذیر کند، حرکت های خاصی به آن شناسانده خواهد شد که اگر آن حرکت ها انجام شوند در یک بازی اتومبیلی، دستگاه میتواند سرعت بگیرد، ترمز بگیرد یا به چپ و راست برود.
امیرحسین حیدریان و مهدی عباسپور به عنوان صاحبان طرح که با ابزارهای بسیار ساده، یک لپتاب و یک دستگاه دارای دوربین شروع به ساخت این طرح انحصاری خود کرده اند، میگویند در صورت همکاری سازمانهای علمی و فرهنگی میتوانند کار خودشان را به اشکال بسیار کاربردی تر و بهینه تر توسعه دهند، این نوع بازی های جدی با عملکردهای بسیار متعدد میتوانند در حوزه های پزشکی و درمانی، آموزشی و فرهنگی و شبیه سازی های فنی به شکلی کارآمد ظاهرشوند.
حمایت در زمینه های مالی و فراهم کردن بستر های کاری، مانند در دسترس قرار دادن استودیو های بازی سازی پیشرفته می تواند از این گروه و فعالیتشان در زمینه تولید بازی های جدی و شبیه سازی کمک کند.
گروهی تحت عنوان بازسازی دستگاه های اسقاط شده و طراحی بتنی ماکت، در این نمایشگاه کار خود را به نمایش گذاشتهاند، این گروه با یک دستگاه اسقاط شده موتور، طی یک زمان ۴۵ روزه به شکلی از صفر تا صد تعمیر، رنگ، صافکاری و … دستگاه را به عهده گرفته بودند تا این دستگاه مندرس و از کار افتاده را به یک المان نوستالژیک و قابل استفاده تبدیل کنند، این پروژه در کانکس های کار و فناوری دانشگاه هنر اسلامی کلید خورد و با صرفه جویی در هزینه های تعمیر و بازسازی توسط امیرحسین نعمتی و تیمش انجام گرفت .
این گروه در کنار این فعالیت با طراحی و ساخت سازههای بتنی به شکلی انحصاری توانسته با تولید ماکتهای ماشین و موتور، توانمندی خود را در این زمنیه هم ثابت کند، المان هایی که در کنار بعد نمایشی و نوستالژیک میتوانند به تولید انبوه رسیده و در کنار ماکتهای فلزی، چوبی و پلاستیکی به عنوان اولین ماکت های بتنی در بازارهای ایرانی و خارجی ، به فروش برسند.
طرحهای متعدد دیگری در این نمایشگاه عرضه شده اند که از جمله آنها میتوان به ساعتهایی با بدنه تمام چوب که به طور دست ساز طراحی و ساخته شده بودند، اشاره کرد، همچنین لباس های کودکانه ای که دمانمایی برای نشان دادن دمای بدن کودکان تعبیه شده و با طراحی خاص خود با تغییر دمای بدن کودک پارچه مخصوص این لباس امکان تغییر رنگ در لحظه را دارد؛ و یا در بخش مولتی مدیا بازی های آموزشی ای برای کودکان طراحی شده است که اجرای این بازی ها برای کودکان یادگیری حروف، تلفظ و گفتگو را میسر میکند، نیز در این نمایشگاه در معرض بهره برداری علاقمندان قرار گرفتهاند.
در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی انعقاد قرار داد های مهمی به منظور حمایت از صنایع خلاق انجام گرفت. اولین قرار داد تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه هنر اسلامی تبریز و صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی به منظور حمایت از شرکتهای خلاق و دانشبنیان و ارتقاء کیفیت محصولات صنایع خلاق توسط دکتر جعفر احمدی از صندوق نوآوری و دکتر محمد تقی پیربابائی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز به امضا رسید.
این تفاهم نامه بر تجاریسازی و برندسازی محصولات متمرکز است و دانشگاه متعهد به معرفی شرکتهای خلاق برای تولید مطابق با مقررات صندوق است و صندوق نیز موظف به اعطای تسهیلات و ضمانتنامهها به این شرکتها خواهد بود.
مبلغ کل تفاهمنامه ۱۰۰ میلیارد ریال است که به فعالیتهای پژوهشی و فناورانه تخصیص داده میشود. این اقدام نشاندهنده عزم جدی دو نهاد برای توسعه صنایع خلاق و فناوری نرم در آذربایجان شرقی است و امید میرود که رشد و شکوفایی این صنایع را به همراه داشته باشد.
دومین قرارداد به منظور ایجاد و بهرهبرداری از «خانه خلاق فرش» واقع در خانه تاریخی کلکتهچی تبریز میان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز و دانشگاه صنعتی تبریز به امضاء رسید و در این راستا، احد حمزهزاده به نمایندگی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی و دکتر محمد تقی پیربابایی به نمایندگی از دانشگاههای هنر اسلامی تبریز، اسماعیل فاتحیفر دانشگاه صنعتی تبریز و مهرداد امامی تبریزی به عنوان ناظر قرارداد معرفی شدند.
هدف این قرارداد توسعه اقتصاد دانشبنیان و ایجاد زیستبوم کارآفرینی برای دانشجویان و فارغالتحصیلان مستعد است. خانه خلاق مأموریت دارد نوآوری و فناوری را به کسب و کارهای سنتی منتقل کرده و استعدادهای جوان را با حوزههای مختلف و هستههای مسئلهمحور آشنا کند.
با برقراری ارتباط با بازارهای بینالمللی و ورود نوآوری به صنعت فرش، این پروژه امیدوار است که به اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت کمک کند. این اقدام همچنین به حفظ و ارتقای هنر فرش تبریز و فراهمسازی بستر مناسب برای خلاقیت و نوآوری در این حوزه کمک خواهد کرد.
معاون توسعه پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز درباره نتایج اقتصادی و فرهنگی برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: نتایج اقتصادی این نمایشگاه در جلسهی «دمودی» که با حضور غرفه داران این نمایشگاه همراه با ۱۱ شرکت سرمایه گذاری، امروز ۲۶ دی برگزار میشود به صورت کلی و جزئی مشخص خواهد شد. صاحبان طرح در این نمایشگاه باید با معرفی طرح های صنایع خلاق و دانش بنیان خود به سرمایه گذارانی که از شهر های تهران، اصفهان و مشهد در این جلسه حضور خواهند داشت، تلاش کنند تا مورد توجه این افراد قرار گرفته و منجر به انعقاد قرارداد به منظور استفاده از آن طرح، در حوزه کسب و کار شوند.
این مرکز بهعنوان تنها مرکز بومگردی شهر تهران، گامی مؤثر در توسعه زیستبوم گردشگری شهری به شمار میرود.
در مراسم افتتاحیه این مرکز امیر قاسمی، معاون گردشگری شهرداری تهران، با اشاره به عوامل تاثیرگذار برای تبدیل تهران به مقصد گردشگری، بیان داشت: فضاهای تاریخی، تولیدکنندگان محتوا و مجموعههای مردمی و نوآورانه در این مسیر نقش مهمی دارند.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره ایدههای نوین گردشگری در شهر تهران و جمعآوری ایدههای برتر در این حوزه گفت: شهرداری تهران آماده همکاری با خانههای خلاق و نوآوری و همچنین مشارکت با سرمایهگذاران برای ارائه زیرساختهای لازم در حوزه گردشگری است.
در ادامه این مراسم امیرمسعود استادحسین، مدیر اجرایی مجموعه، به ضرورت تحول در زیستبوم گردشگری اشاره کرد و افزود: اولین هدف از راهاندازی مجموعه انارستان ایلسا، ارتقای گردشگری سلامت است. با حضور طبیبان و کمپهای شفا و امکاناتی مانند تیراندازی، شنا، آبدرمانی و وجود بزرگترین کارگاه و آزمایشگاه گردشگری در شاخههای مختلف گردشگری سلامت، گردشگری تربیت و گردشگری مذهبی این مرکز میتواند نقش بسزایی در این حوزه ایفا کند.
شاهی نوری، مدیرعامل خانه خلاق ایلسا هم در این مراسم ضمن ارائه تاریخچه شکلگیری خانه خلاق ونوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا بر اهمیت ارتباط سبک زندگی و گردشگری تأکید کرد و لزوم توسعه این ارتباط در زیستبوم صنایع خلاق و فرهنگی را مورد توجه قرار داد.
افتتاحیه اولین خانه خلاق و نوآوری گردشگری تهران با اجرای اولین گفتگوی برقآسا (توریسم اسپید بیزینس میتینگ) در حوزه صنعت گردشگری با حضور مدیران ستاد فناوریهای نرم و فرهنگی همچون سید مهدی سادات رئیس صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، مهدیه بد عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و کمال اردکانی دبیر مجمع بینالمللی گردشگری کشور همراه با فعالان حوزههای گردشگری برگزار شد.
در این جلسه نوآورانه، ۱۹۰ گفتگو و ارائه دو دقیقهای طی یک ساعت میان افراد تأثیرگذار این صنعت انجام شد.
با افتخار اعلام میکنیم که خانه خلاق و نوآوری گردشگری انارستان ایلسا، شعبهای از خانه خلاق و نوآوری ایلسا، به زودی در تهران افتتاح خواهد شد. این مرکز که فعالیت خود را از سال 1400 آغاز کرده، با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی با رویکرد خلاقیت و نوآوری تأسیس شده و قصد دارد بستری برای رشد ایدههای نو و پروژههای خلاقانه در این زمینه فراهم کند.
خانه خلاق و نوآوری ایلسا به صورت کلی در حوزه ترویج سبک زندگی اسلامی فعالیت میکند. هدف و چشم انداز این خانه طی برنامهای یکساله افتتاح خانه خلاق مد و انیمیشن و تغذیه سالم نیز میباشد. شعبه گردشگری این مجموعه، که اولین آزمایشگاه گردشگری کشور نیز محسوب میشود، در مجموعه دهکده ایرانی افتتاح خواهد شد. این دهکده با امکاناتی نظیر رستوران عربی، کافه سبک زندگی، استخر، استودیو تولید محتوا و اقامتگاه بومگردی، بستری مناسب برای فعالان گردشگری است.
خانه خلاق و نوآوری گردشگری انارستان ایلسا، با ارائهی برنامههای متنوع شامل کارگاههای آموزشی، جلسات مشاورهای، شبکهسازی و سرمایه گذاری بر روی استارتاپهای گردشگری فرصتی بینظیر برای علاقهمندان به صنعت گردشگری فراهم میکند تا ایدههای خود را به واقعیت تبدیل کنند. همچنین، این مرکز با همکاری با دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی برجسته، تلاش دارد تا پل ارتباطی بین پژوهشهای علمی و کاربردهای عملی در حوزه گردشگری ایجاد کند.
آیین افتتاحیه این مرکز در روز چهارشنبه 28 آذر ماه 1403، مصادف با شب یلدا، ساعت 16 الی 18 با حضور جمعی از مدیران، متخصصان و علاقهمندان به حوزه گردشگری برگزار خواهد شد. شایان ذکر است اولین گفتگوی برق آسای گردشگری(توریسم اسپید بیزینس میتینگ) در روز افتتاحیه برگزار خواهد شد تا امکان آشنایی و شبکهسازی بیشتر برای گروههای گردشگری فراهم شود. لذا از آن جایی که مدعوین این رویداد همه از زیست بوم گردشگری در حوزههای زیارت، سیاحت،سلامت و تربیت هستند از همه علاقهمندان دعوت میشود تا در این مراسم شرکت کرده و از نزدیک با برنامهها و اهداف خانه خلاق و نوآوری گردشگری انارستان ایلسا آشنا شوند و فرصت معرفی خود را به زیست بوم گردشگری پیدا کنند.
مکان: نیاوران، انتهای سه راه یاسر، بن بست خلیلی، مجموعه پارسیان جماران، دهکده ایرانی، خانه خلاق و نوآوری انارستان ایلسا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام در برنامههای افتتاحیه، به وبسایت رسمی ما به آدرس https://B2n.ir/m00381 مراجعه کنید.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در این نشست که با حضور اساتید، مدیران و فعالان دانشگاه و حوزه صنایع خلاق برگزار شد، بر ضرورت تقویت همکاری دانشگاه با زیستبوم نوآوری و خلاقیت کشور تأکید گردید.
دانشگاه علوم و تحقیقات با راهاندازی گرایشهای جدید در مقطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مدیریت فرهنگی، فعالیت سرای نوآوری و تلاش برای راهاندازی خانه خلاق، گامهای مهمی در این مسیر برداشته است.
فاطمه عزیزآبادی فراهانی، دانشیار مدیریت فرهنگی و مدیر گروه کشوری فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به پیشگامی واحد علوم و تحقیقات در تاسیس رشتههای جدید و میان رشتهایهای کاربردی در حوزه علوم انسانی، از راهاندازی گرایشهای جدید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد. وی با اشاره به دستاوردهای علمی دانشگاه، بیان داشت که این دانشگاه اولین واحد در کشور است که رشتههای مدیریت فرهنگی را در مقاطع ارشد و دکتری راهاندازی کرده و با موفقیت، سرفصلهای خود را به دیگر دانشگاهها منتقل نموده است.
وی همچنین با اشاره به ظرفیتهای موجود از جمله گروهای آموزشی تخصصی و سرای نوآوری دانشگاه در جهت تحقق سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و زمینه سازی برای فعالیتهای واحدهای فناور علوم انسانی و برگزاری رویدادهای علمی و نوآورانه از ایجاد یک فصلنامه علمی پژوهشی با عنوان «نوآوری فرهنگی» خبر داد که میتواند ظرفیتی تخصصی برای انتشار مقالات علمی و پژوهشی در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق باشد.
حسن بهزادی، دانشیار و معاون علمی و فناوری دانشگاه با بیان ظرفیتهای بالای دانشگاه در حوزههای مختلف، از جمله وجود سرمایه انسانی در بخش استادان و دانشجویان به عنوان بزرگترین مجموعه دانشگاهی در کشور و حضور بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی بینالمللی، آزمایشگاههای تحقیقاتی پیشرفته و مرکز رشد، بر آمادگی دانشگاه برای همکاری با صنایع و ایجاد اشتغال برای دانشآموختگان تأکید کرد. وی به تأسیس خانه خلاق دانشگاه به عنوان یکی از نیازهای مهم اشاره نموده و اضافه کرد این امر میتواند به پویایی و توسعه همکاریهای تخصصی و حمایت از پروژهها و پایان نامههای دانشجویی در حوزههای خلاق و فرهنگی نیز بیانجامد.
وی همچنین به رویداد اخیر واحد صنعت دانشگاه با عنوان «صدرا» (صنعت، دانشگاه راه اشتغال) اشاره نمود که نشان از عزم جدی دانشگاه برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد.
مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوریهای نرم و فرهنگی، با اشاره به اهمیت صنایع خلاق در اشتغال زایی و اقتصاد کشور، بر ضرورت توسعه ادبیات صنایع خلاق در دانشگاهها و حمایت از اکوسیستمهای خلاق تأکید کرد.
وی پیشنهاد کرد که دانشگاه علوم و تحقیقات با استفاده از ظرفیتهای فعلی خود، سراهای نوآوری را به مراکز تخصصی صنایع خلاق تبدیل کند. وی در ادامه به اهمیت صنایع خلاق و نقش آنها در اشتغالزایی پرداخت و بر لزوم تقویت این حوزه با همکاری دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تأکید کرد.
حسنلو در نهایت با اشاره به تمرکز ستاد بر تقویت زیرساختها و حمایت از زیست بوم خلاق گفت: اگر دانشگاه آزاد به عنوان مجموعهای فعال و پایدار، با ساختار مشخصی وارد عمل شود، امکان دریافت حمایتهای جدی از سوی ستاد وجود دارد.
تامین مالی و حمایت از ایدههای نوآورانه
سادات، مدیر عامل صندوق پژوهش خلاق، با اشاره به غفلت از حوزه اقتصاد فرهنگ در گذشته، بر ضرورت ایجاد گفتمان در اقتصاد فرهنگ و راهکارهای ممکن برای هماندیشی در دانشگاهها تأکید کرد. وی همچنین به وجود خلأ اطلاعاتی در حوزه صنایع خلاق اشاره کرد و بر اهمیت همکاری با دانشگاهها برای شفافسازی و تقویت این حوزه تأکید نمود. مدیرعامل صندوق پژوهش خلاق، نیز با اشاره به لزوم تغییر نگاه اقتصادی به حوزه فرهنگ و هنر، تأکید کرد که صنایع خلاق ظرفیت بیمرزی دارند و اقشار مختلف میتوانند در این حوزه نقشآفرینی کنند.
امینی، مدیر مؤسسه نمافر، به ظرفیتهای بالای صنایع خلاق در اشتغالزایی و پیوند این صنایع با حوزه فرهنگ و دانشگاهها اشاره کرد. وی بر ایجاد یک فضای ترویجی برای انتقال مفاهیم صنایع خلاق به دانشجویان تأکید کرد و بیان داشت که این مؤسسه با ارائه منابع جامع و تجمیع دادههای پژوهشی، بستری برای علاقهمندان فراهم کرده است. وی همچنین بر اهمیت دیپلماسی علمی و فرهنگی تأکید کرد و پیشنهاد داد دانشگاه علوم و تحقیقات با ایجاد یک اکوسیستم فعال و همکاری با نهادهای دیگر، راه را برای توسعه صنایع خلاق و صادرات فرهنگی هموار سازد.
نفیسه شاهی نوری، مدیر خانه خلاق و نوآوری ایلسا، با اشاره به شرکت در کمیته صنایع خلاق زنان بریکس، بر اهمیت توسعه همکاریهای بینالمللی در این حوزه تأکید کرد. وی افزود: شرکت در کمیته صنایع خلاق زنان بریکس به ما این امکان را میدهد که از تجربیات کشورهای دیگر بهره ببریم و به شکل موثرتری در ارتقای صنایع خلاق کشور سهیم باشیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای زیست بوم صنایع خلاق ایران بیان داشت که کمبود آگاهی از ظرفیتهای زیست بوم خلاقیت خلا جدی در این حوزه است.
وی در این رابطه افزود: این همکاری در ایجاد دورهها و برنامههای درسی در حوزه صنایع فرهنگی میتواند نقطه شروعی برای آگاهی بخشی و جذب افراد مستعد به این حوزه باشد.
سجاد صالحی، دبیر کمیته صنایع خلاق شورای عالی جهاد نیز بر اهمیت توجه به منابع انسانی و سرمایه انسانی در رشد صنایع خلاق تأکید کرد. وی با اشاره به تجربههای مراکز دولتی نوآوری بیان نمود که صرفاً ایجاد یک خانه خلاق بزرگ و مجهز نمیتواند تضمینی برای موفقیت آن باشد.
وی به چالشهای رشد صنایع خلاق در کشور و استفاده نادرست از شاخصهای دانشبنیان برای سنجش خلاقیت گفت: “باید یک انقلاب در تفکر نوآوری و خلاقیت رخ دهد”.
وی در خصوص ظرفیتهای دانشگاه علوم و تحقیقات در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و ارتباط دانشگاه و بازار کار گفت: دانشگاه علوم تحقیقات میتواند به عنوان یک هاب نوآوری و خلاقیت در کشور عمل کند و با ایجاد زیرساختهای مناسب، به رشد و توسعه صنایع خلاق کمک کند.
بر اساس این گزارش، در پایان پیشنهاداتی برای توسعه همکاریهای زیست بوم صنایع خلاق و دانشگاه علوم و تحقیقات مطرح شد که به شرح ذیل است:
– ایجاد خانه خلاق دانشگاه
– توسعه دورههای آموزشی تخصصی در حوزه صنایع خلاق و هوش مصنوعی
– حمایت از پژوهشهای مرتبط با صنایع خلاق و فناوریهای نرم و فرهنگی
– همکاری با صنایع و ایجاد شبکههای بینالمللی
– احیای پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و فرهنگی
– ایجاد مرکز ترویج اقتصاد خلاق و فرهنگ خلاق
– برگزاری دورههای تخصصی ویژه اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان
– ایجاد میانرشتهایهای جدید با ترکیب هوش مصنوعی و صنایع خلاق
– تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی در زمینه صنایع خلاق
– ایجاد مدرسه مهارتی صنایع خلاق
– توسعه همکاریهای بینالمللی
– انتشار فصلنامه علمی پژوهشی
لینک خبر: https://snn.ir/0050Jx
استارتاپ چیست؟
قبل از شروع باید بدانید استارتاپ تعریف دقیق و روشنی ندارد و به اصطلاح(inconclusive) می باشد.
به بیان دیگر فعالین حوزه کارآفرینی و مدیریت، هنوز به تعریف واحدی از استارتاپ نرسیده اند و اختلاف نظر در این حوزه وجود دارد.
شاید اولین و ساده ترین تعریفی که هرکسی در برخورد اول با کلمه استارتاپ در ذهنش تداعی می شود این باشد: (کسب و کار نوپا)
این تعریف غلط نیست؛ اما الزاما درست هم نیست! استارتاپ یعنی کسب و کار نوپا اما نه هر کسب و کار نوپایی.
استارتاپ کسب و کار نوپایی است که 6 شرط زیر را داشته باشد:
باید به این نکته نیز توجه داشت که استارتاپ نسخه کوچک شرکت های بزرگ نیست.
یکی از تفاوت های کلیدی استارتاپ ها و سایر شرکت ها این است که در ابتدای مسیر، استارتاپ ها به دنبال یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر هستند درحالی که سایر شرکت ها بر اساس مدل کسب و کار از پیش تعیین شده ی خود در حال فعالیت می باشند.
1.مقیاس پذیری:
مهم ترین شاخصه ای که باید یک استارتاپ داشته باشد، مقیاس پذیری است؛ مقیاس پذیری یعنی، هرچه استارتاپ بزرگ تر می شود:
نیاز داشته باشد.
2.ایده محوری:
استارتاپ ها از نظر ایده محوری به دو دسته تقسیم می شوند:
3.برپایه ی دانش بودن:
این مولفه به این معناست که کسب و کار های نوپا که از متد قدیمی پیروی میکنند و از دانش جدید استفاده ای ندارند، در دسته بندی استارتاپ ها قرار نمی گیرند.
4.تکرار پذیری:
منظور از تکرار پذیری این است که پروژه های کوتاه مدت و مناسبتی، استارتاپ نیستند.
استارتاپ به دنبال مدل درآمدی مشخص و ثابت با فرض تداوم فعالیت می باشد.
5.در شرایط ابهام باشد:
استارتاپ زمانی معنا دارد که مدل درآمدی و مشتریان به صورت قطعی مشخص نباشند و استقبال یا عدم استقبال بازار از ایده مشخص نباشد.
زمانی که جریان درآمدی به ثبات رسید و منحنی درآمد شیب صعودی به خود گرفت و محصول یا خدمت با روی خوش بازار رو به رو شد؛ تیم از مرحله استارتاپ خارج شده و تبدیل به کسب و کار می شود.
پس شرایط ابهام و استارتاپ دو معنای جدا ناشدنی هستند.
6.سودآوری:
استارتاپ با هدف سودآوری و کسب درآمد تاسیس می شود.
به بیانی دیگر، موسسات خیریه/عام المنفعه و پروژه های علمی در دسته بندی استارتاپ ها جایی ندارند.
پایان.
سروصحو | ابوالفضل رحیمی
به گزارش آینه، برنامه قرارگاه با موضوع صنایع فرهنگی و مقاومت هجدهم مهرماه با حضور فعالان و کارشناسان حوزه صنایع فرهنگی از قاب شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.
این گفتگو با محوریت نقش فعالان عرصه صنایع فرهنگی ایران در زمینه جهاد در راه گسترش فرهنگ مقاومت با حضور سجاد صالحی، دبیر کمیته صنایع خلاق شورای عالی جهاد سازندگی، نفیسه شاهی نوری، مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا، مرتضی اعلایی مدیر مرکز هنری ماهد، سید امیر آقایی کارشناس صنایع فرهنگی و دبیر سابق قرارگاه بازارپردازی، سید سعید حسینی، کارشناس صنایع فرهنگی، امیرمسعود استاد حسین، مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه و حجت الاسلام محمد رحمانی، مدیر مرکز نوآوری امید انجام پذیرفت.
در ابتدای گفتگو سجاد صالحی دبیر کمیته صنایع خلاق شورای عالی جهاد با اشاره به رویدادهای اخیر فلسطین، به اهمیت صنایع فرهنگی در ترویج فرهنگ مقاومت پرداخت. وی در این رابطه گفت: پس از وقایع هفت اکتبر، شاهد موج گستردهای از تولیدات فرهنگی با محوریت فلسطین در سراسر جهان بودهایم که نشان از ظرفیت بالای این حوزه در ایجاد اندیشه های اجتماعی دارد.در واقع موج گسترده ای از تولیدات فرهنگی با محوریت فلسطین در سراسر دنیا ایجاد شد. این نشان میدهد که مردم عادی هم میتوانند با ابزار هنر و فرهنگ، به مقاومت بپیوندند.
صالحی با بیان اینکه بسیاری از این تولیدات به صورت خودجوش و توسط افراد مستقل انجام شده است، بر اهمیت ایجاد یک شبکه متمرکز برای معرفی و حمایت از این تولیدکنندگان تاکید کرد. وی همچنین به ایجاد صفحه مجازی و پویش داستان حمایت یا STORY OF SUPPORT برای جمعآوری و نمایش این آثار و شبکه سازی تولیدکنندگان این محصولات اشاره کرد و افزود که این اقدام میتواند به عنوان یک بانک ایده برای تولیدکنندگان و ایجاد ظرفیتهای جدید در این حوزه عمل کند.
در ادامه شاهینوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا و از برگزارکنندگان رویداد مداومت، به بررسی ارتباط بین مد و جنبشهای اعتراضی پرداخت. وی با اشاره به رویدادهای تاریخی مانند انقلاب فرانسه، عنوان کرد که لباس از دیرباز به عنوان ابزاری برای بیان دیدگاهها و خواستههای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. به این ترتیب رویداد مداومت با وجه تسمیه مد، مقاومت و امت به منظور ایجاد همگرایی بین مد و مقاومت و انتقال پیامهای فرهنگ مقاومت به جامعه طراحی و اجرا شد.
شاهینوری با اشاره به فشنشوهای ضد فلسطینی برندهای حامی اسرائیل، بر ضرورت استفاده از مد به عنوان ابزاری برای مقابله با اینگونه حملات تأکید کرد. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان و طراحان در سراسر جهان به تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومت روی آوردهاند، از رویداد مداومت به عنوان بستری برای گفتمانسازی و ایجاد همگرایی بین فعالان مد و مقاومت یاد کرد.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا در این رابطه گفت: ما فعالان و نخبگان دانشگاهی و در حوزه طراحی مد مقاومت را دعوت کردیم و دیپلماسی مد را پیگیری کرده و مضامین بسیار خوبی از آن استخراج کردیم. سپس ، به سراغ دورهمی برندها رفتیم و از آنها خواستیم دغدغههای خود را مطرح کنند. فراخوانی صادر کردیم و جایزهای به نام جایزه مداومت به جایزه مد و لباس فجر اضافه کردیم. اما عدم فعالیت و کنشگری در بین فعالان مد به دلیل جو سیاسی حاکم در این زمینه زیاد بود.
شاهینوری با مقایسه وضعیت تولیدات فرهنگی با مضامین مقاومت در ایران با سایر کشورها، بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و پر کردن خلأ موجود در این حوزه پرداخت و افزود: بر اساس آموزه های نبی اکرم همه ما مسئولیم و یک تعهد مشترک برای حفظ این عرصه داریم، اما متأسفانه کاری نمیکنیم و این موضوع صرفاً به عرصه حجاب و عفاف محدود شده است.
امیر مسعود استاد حسین مسئول گروه فرهنگی حیات طیبه با اشاره به پتانسیل بالای نهادهای فرهنگی مانند هیئتها، مساجد و مدارس در حوزه تولیدات فرهنگی، بر ضرورت فعالسازی این نهادها برای ورود به عرصه صنایع فرهنگی تاکید کرد. وی با بیان اینکه این نهادها میتوانند نقش موثری در تولید محصولات فرهنگی با محوریت مقاومت ایفا کنند، گفت: ما باید یک زمین بازی مشخص برای این نهادها ایجاد کنیم تا بتوانند به صورت موثر در این حوزه فعالیت کنند.
استاد حسین با ارائه مثالهایی از حوزههای مختلف مانند اسباببازی، نوشتافزار و مد و لباس، بر اهمیت تولید محصولات فرهنگی با مضامین مقاومتی تاکید کرد. وی همچنین به نقش روایتگری در ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: وقتی تولیدکنندگان ببینند که محصولات آنها چه تأثیری بر مردم، بهویژه کودکان و نوجوانان، دارد، با انگیزه بیشتری به تولید محصولات جدید خواهند پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت نمایش اثربخشی محصولات فرهنگی در میدان، افزود: اگر بتوانیم به تولیدکنندگان نشان دهیم که محصولات آنها چه تأثیری بر مقاومت داشته است، آنها با انگیزه بیشتری به تولید محصولات باکیفیت و متنوع خواهند پرداخت. استاد حسین معتقد است که با ایجاد یک شبکه ارتباطی قوی بین تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و مصرفکنندگان، میتوان به تولید انبوه محصولات فرهنگی با مضامین مقاومتی دست یافت.
لینک کامل خبرhttps://ayenenews.ir/%d8%b5%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%b9-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%aa/
منبع : ayenenews.ir