لزوم داشتن تفکر استراتژیک به جای برنامه ریزی استراتژیک

به گزارش روابط عمومی ایلسا، مسعود حسنلو سرپرست ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز، در اولین جلسه کارگروه های تخصصی سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم که در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت سال جاری در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، دبیران کارگروه ها را هسته‌های فکری سند نامید و تاکید کرد که در شرایط موجود تفکر استراتژیک بر برنامه ریزی استراتژیک مقدم است.

در این جلسه به بررسی ظرفیت دبیرانران کارگروه‌ها و پیشنهادات آنها برای ساز و کار اجرایی هر بخش از سند پرداخته شد. در ادامه صحبت های دبیران کارگروه‌ها، حسنلو از قصه ی پرغصه ی سند و مراحل تصویب آن گفت و از دبیران کارگروه‌ها به عنوان نمایندگان زیست بوم یاد کرد. وی بر اهمیت پاسخگویی به جای مطالبه گری اشاره کرد.


سرپرست ستاد در ادامه به تشریح وضعیت یک ستاد نرم معاونت علمی و فناوری در برابر 22 ستاد فناوری سخت پرداخت و کارگروه های سند را به مثابه ستادهای حوزه ی فناوریهای نرم دانست.
سید مهدی سادات حیات شاهی مدیرعامل صندوق پژوهش صنایع خلاق، در تکمیل نکات گفته شده، به لزوم ایجاد محل ثابت حضور کارگروه ها به جهت اهمیت شبکه سازی و هم افزایی بین کارگروه ها اشاره کرد.

مجید خدام معاون ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق نیز به تعاملات میان نهادی در راستای سند اشاره کرد و از فعالیت های مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت، میراث فرهنگی و گردشگری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و …در راستای پیشبرد سند یاد کرد.
در ادامه فهیمه محمدزمانی معاون دیگر ستاد، به لزوم شکل گیری کارگروه‌های خوشه ای در کنار کارگروه‌های ماتریسی اشاره کرد.
گفتنی است شاهی نوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا، از سال 1401 به عنوان دبیر کارگروه سبک زندگی سند، شروع به کار کرده است.

اولین نشست کارگروه زیست بوم صنایع خلاق در مناطق آزاد تجاری

اولین نشست کارگروه زیست بوم صنایع خلاق در مناطق آزاد تجاری، در تاریخ دوازدهم اردیبهشت سال جاری با حضور آقای دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، آقای دکتر حسین زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی مناطق آزاد، آقای دکتر قجری معاون فرهنگی و صنایع خلاق شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد. در این نشست، در دو سطح به آسیب شناسی وضعیت موجود زیست بوم خلاق کشور و بررسی ظرفیت ها و فرصت های مشارکت و همکاری فیمابین خانه ها، شرکت ها و گروه های خلاق و نوآور کشور با زیست بوم صنایع خلاق در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پرداخته شد. گفتنی است مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور امروز مشتمل بر 9 منطقه آزاد فعال و 35 منطقه ویژه اقتصادی فعال است. در بخشی از این نشست خانم شاهی نوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا ظرفیت های نوآوری در خلیج تحت عنوان خلیج خلاق را عنوان کرده و درخواست همکاری جهت انجام بخش پژوهش این طرح را داشت.

انجمن بازارپردازی فرهنگی کودک و نوجوان تاسیس شد

با حضور خانه خلاق و نوآوری ایلسا در کنار نه مجموعه فعال در زمینه بازارپردازی کاراکتر، اولین مجموعه حقوقی غیردولتی در این زمینه شکل گرفت. در نخستین نشست این مجموعه که در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در مکان خانه خلاق و نوآوری ایلسا تشکیل شد، اعضای هیئت مدیره این انجمن پس از رای گیری انتخاب شدند. بدین ترتیب آقایان دیانتی از خانه خلاق رضوان با هشت رأی، افسری از مجموعه قرآنی مهاد با هفت رأی و خانم شاهی نوری از مجموعه ایلسا با هفت رأی به عنوان مدیران این انجمن صنفی انتخاب شدند. همچنین اقایان تبریزی از مجموعه رامو به عنوان دبیر و آقای ترخانی از استودیو تکم فیلم به عنوان بازرس انتخاب شدند.

بیانیه کسب‌وکارهای فرهنگ‌ بنیان در راستای برگزاری نمایشگاه سبک زندگی نسل آینده ایران و رویداد هم‌ آورد بازار پردازی تهران

محصولات فرهنگی کشورمان ایران می‌تواند و باید جهانی شود و این جهانی شدن باید با فتح بازارهای ملی آغاز شود. حمایت از تولید، توزیع، تجاری‌سازی و توسعه این محصولات از کتاب‌های کمیک (پی‌نما) گرفته تا وب کمیک، انیمیشن‌، بازی‌های دیجیتال، بازی‌های رومیزی، اسباب‌بازی و… باید به‌طور ویژه و به‌صورت ملی انجام شود.

 به نقل از روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور؛ بیش از یک سال از شروع فعالیت‌های «دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور» در زمینۀ « بازار پردازی محصولات شخصیت‌ محور» می‌گذرد. در این مدت شاهد فعالیت‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان محترم این رویداد بزرگ بودیم.

متن بیانیه بدین شرح است:
امروز اهمیت عنصر  «شخصیت» در «دنیای محتوا» خصوصاً در صنعت فیلم و سرگرمی، به‌ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان بر کسی پوشیده نیست، اما مهم‌تر از آن «استراتژیک» بودن این اهمیت است. به عبارت دیگر تولید و تجاری‌ سازی «شخصیت»های جذاب انیمیشن ایرانی با رویکرد جهانی از نان شب واجب‌تر است. محصولات فرهنگی کشورمان ایران می‌تواند و باید جهانی شود و این جهانی شدن باید با فتح بازارهای ملی آغاز شود. حمایت از تولید، توزیع، تجاری‌سازی و توسعه این محصولات از کتاب‌های کمیک (پی‌نما) گرفته تا وب کمیک، انیمیشن‌، بازی‌های دیجیتال، بازی‌های رومیزی، اسباب‌بازی و… باید به‌طور ویژه و به‌صورت ملی انجام شود.

مردم ایران حق دارند در کنار محصولات سرگرم‌کننده وارداتی (که امیدواریم سازوکار مناسبی برای نظارت بر ورود و عرضه آن در کشور فراهم شود) به محصولات ایرانی-اسلامی مطلوب خود دسترسی داشته باشند و البته هنرمندان و تولیدکنندگان ایرانی حق دارند در کنار انبوهی از ویژند های خارجی، در میان هموطنان خود  نفس‌ کشیده و مخاطب داشته باشند.

لذا ما امضاکنندگان این بیانیه و حاضرین در رویداد بزرگ «هم‌آورد بازارپردازی تهران» معتقدیم که پایان اولین دوره این رویداد بزرگ،  آغاز راهی مقدس و پر برکت است که در صورت استمرار، پایمردی و البته حمایت همه‌جانبه، افقی درخشان و خیره‌کننده خواهد داشت. ما جامعه «بازارپردازان فرهنگ‌ بنیان» ایران امیدواریم که با کمک مراکز، مؤسسات و سازمان‌های متولی، بتوانیم موانع موجود بر سر راه صنعتی شدن تولید و صادرات فرهنگ غنی، ایرانی-اسلامی را به خارج مرزها برداریم. دیگر وقت آن رسیده تا کسب‌وکارهای «شخصیت‌ محور»  دوران گذار خود را از نوجوانی به بلوغ و از شکل کارگاهی به شیوۀ صنعتی طی کند و این گذار نیازمند حمایت، یاری و توجه است.

نیل به چنین هدفی نیازمند برنامه‌ریزی و ساختار سازی است. دیگر، تولیدهای محدود و جزیره‌ای با کیفیت‌های متوسط کافی است. نگاه ما باید به وسعت جهانی که تشنه پیام‌های فرهنگی ایران‌زمین است، وسیع باشد و نگاه جهانی به مخاطب، نیازمند نگرش اقتصادی به تولید و توزیع است. برای رسیدن به این رونق اقتصادی ضمن تشکر از زحمات همه عزیزان در «دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور»، مصممیم با تشکیل کنسرسیومی از ذینفعان صنایع فرهنگ‌ بنیان و تأسیس شخصیتی حقوقی متشکل از آن‌ها اقدامات زیر را پیگیری و انجام دهیم:

تحقیق و پژوهش در زمینه  شناخت و شناسایی بازارهای داخلی و خارجی؛
تحقیق و پژوهش، برای تبدیل منابع و ایده‌های ارزشمند به محصولات جذاب برای بازارهای داخلی و خارجی؛
کشف و رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولیدات مطلوب بازار؛
بازاریابی مؤثر محصولات ایرانی در بازار داخلی و خارجی؛
تصویب قوانین حمایتی و هدایتی مؤثر در مجلس شورای اسلامی، همچون  قانون کپی‌رایت داخلی و  قیمت‌گذاری؛
ائتلاف برای هم افزائی فروش آثار و ایجاد بستر مناسب برای بازار داخلی و خارجی؛    حمایت و هویت‌ بخشی به کسب‌وکارهای فرهنگ‌ بنیان به کمک صنوف و انجمن‌ها.

فضای کار اشتراکی با طعم خانه مادربزرگ

بسم الله الرحمن الرحیم

فضای کار اشتراکی با طعم خانه مادربزرگ

وقتی از یک فضای مناسب برای کار صحبت میکنیم، شاید مهمترین شاخص هایی که به ذهن ما خطور میکند، امکانات رایج همه فضاهای کار اشتراکی از قبیل: اینترنت پر سرعت، اتاق جلسات، پرینتر، کافه و …است. ما اما این امکانات را در سطح 1 نیازهای فریلنسرها و یا حتی تیم ها میدانیم. در خانه خلاق ایلسا، سبک جدیدی از فضای کار را تجربه میکنیم. ما در این خانه که با نام سبک زندگی اسلامی است، یک تکیه استارتاپی داریم که بهانه خوبی برای گعده هایمان است؛ با هم کتاب می خوانیم، جشن می گیریم و عزاداری می کنیم. در این خانه ما رویدادهایمان را با جمع سپاری انجام میدهیم. یک حیاط کوچک با صفا داریم که با هم درش نذری می پزیم، بازی های محیطی می کنیم و حتی با هم باغبانی می کنیم. در ایلسا اتاق هایمان به نام حجره مزین شده است چرا که ما معتقدیم مرام حجره و حجره ای باید در هر کسب و کاری جاری باشد. اسم هر حجره، یک سنگ قیمتی ایرانی گذاشته شده، مثلا حجره عقیق. قصد داشتیم با این کار به استارتاپها نشان بدهیم که مثل در و گوهر هستند. در فضای کار اشتراکی خانه ما همه تیم ها عضو خانواده بزرگ صنایع خلاق کشور هستند و با همین رویکرد، هم‌افزایی خوبی بین آنها شکل میگیرد. اینجا ما با هم یک خانواده ایم. فضای ایلسا آنقدر صمیمی است که تیم های ما جمعه ها و روزهای تعطیل را هم در خانه ایلسا می گذرانند. ما اینجا یک استودیو تولید فیلم داریم که خودمان نامش را گذاشته ایم سکوی رسانه. هر کدام از تیم ها اینجا بن ویژه منتور و استودیو دریافت میکنند تا در طول ماه از آن استفاده کنند. یک کافه با غذاهای لذیذ خونگی هم هر روز تغذیه تیم ها را پوشش می دهد. کارگاه ها و رویدادهای آموزشی با حضور همه تیم ها اتفاق می افتند و کاملا رایگان است. اما ما در تمام تعاملات، بازدیدها و جذب سرمایه برای تیم های استارتاپی خانه، تیم های فضای کار را هم کامل معرفی می کنیم. معرفی به صدا و سیما و تبلیغات محیطی هم از امکانات جذاب خانه ما است.  شما اینجا عضو خانه ما هستید، خانه ای که طعم کودکی تان را می دهد در خانه مادربزرگها.

مراسم شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در خانه خلاق و نوآوری ایلسا

امان از دوشنبه …
دوشنبه ای که منتسب به مادر هست …
مادر سادات و مادر همه …

 

برگزاری جشن یلدا در خانه خلاق و نوآوری ایلسا

ریشه کلمه یلدا متعلق به زبان سریانی است و به معنای تولد یا میلاد است. در واقع یلدا یک جشن آریایی است در ایران و سرزمین های هم فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می برند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است.یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است که با حضور استاد مشایخی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.