نخستین هم‌رسانی فعالان اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان با موزه‌های دفاع مقدس

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نخستین «هم‌رسانی» فعالان اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان با موزه‌های دفاع مقدس را برگزار ‌کرد.

 

 

عصر پنجشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۲. به همت مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نخستین همایش همرسانی فعالان اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان با موزه‌های دفاع مقدس با حضور مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، معاونین و مدیران موزه، مدیران استارتاپ ها، خانه‌های خلاق و نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها در سالن هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست حسنلو گفت:

این رویداد با همت دوستان در «خانه خلاق ایلسا» و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکل گرفته است. ما در این مسیر کمترین حمایت را از دوستان انجام دادیم.

 

حسنلو افزود: نکته دیگر اینکه معاونت آنچنان باید حمایت خوبی از اکوسیستم نمی‌کند. در واقع آنقدری که شان و منزلتی که صنایع خلاق دارند مورد حمایت و پشتیبانی قرار نگرفته است. تصور من این است که مجموعه دولت و حتی حاکمیت حوزه صنایع خلاق را درک نکرده است. ما هنوز مسیر نرفته زیادی را داریم تا به این نقطه‌ای برسیم که در مورد این موضوع صحبت کنیم که اتفاقات خوبی در این اکوسیستم افتاده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: از شکل‌گیری این رویداد تشکر می‌کنم. زیرا شکل‌گیری آن در این اکوسیستم از دو جهت یک نیاز است. یک جهت اینکه ما ظرفیت‌های بسیار جدی در این اکوسیستم و تک تک افرادی که در این رویداد حضور دارند، داریم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور هم که اسم آن روی این رویداد است این برنامه هم‌رسان است.  این یعنی اینکه قرار است تا ظرفیت‌ها و نیازها را به هم برساند. و این اتفاقی مبارک است. نکته بعدی هم اینکه، شکل‌گیری برگزاری این برنامه‌ها در این اکوسیستم برای ماهایی هم که در این اکوسیستم هستیم هم یک نیاز است.

حسنلو اضافه کرد: از آنجایی هم که ما توانایی‌های یکدیگر را به خوبی نمی‌شناسیم، اما در این نشست‌ها و برنامه‌ها از توانایی‌های یکدیگر و این موضوع به نظر من برای اکوسیستم نوپای صنایع خلاق لازم و ضروری است. ضمن اینکه این موضوع را هم باید پیش فرض داشته باشیم که اکوسیستم صنایع خلاق متاخر از اکوسیستم نوآوری در کشور شکل گرفته است. این موضوع هم به عدم درک اهمیت این حوزه توسط جریان حاکمیت برمی‌گردد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری یادآور شد: دستگاه‌ها در دل این رویدادها با ظرفیت اکوسیستم صنایع خلاق و صنایع فرهنگی آشنا می‌شوند. و این موضوع بزرگ‌ترین دستاورد این رویدادها می‌تواند باشد. زیرا بسیاری از نیازهایی که در دستگاه‌ها وجود دارد از جنس نیازهای فناوری نرم است.

وی عنوان کرد: بسیاری از فناوری‌هایی که از جهت تکنیکال و تجهیزات ۱۰ سال قبل به کشور وارد شده است. در حال حاضر با توجه به همت، دانش و توان داخلی امکان ساخت آنها در کشور وجود دارد. ضمن اینکه بسیاری از ایده‌های جدیدی که به واسطه گذشت زمان شکل گرفته می‌تواند توسط همین مجموعه‌ها با چاشنی خلاقیت و نوآوری شکل بگیرد.

حسنلو افزود: خوشبختانه مجموعه‌های مختلفی داریم که در این مراسم امروز حضور دارند. این افراد هم از شرکت‌های دانش‌بنیان، هم از شرکت‌های خلاق و هم از خانه‌های خلاق هستند. که هرکدام از آنها دارای ظرفیت‌های وسیعی برای رفع نیازهای مجموعه‌ها هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: به این رویداد بسیار امیدوار هستیم. و مطمئن هستیم که اتفاقت بسیار مثبتی از دل آن هم در قالب خرید خدمات و هم در قالب ایجاد افقی روشن برای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روی خواهد داد. در کنار این موضوع نیز شاهد ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در این مسیر نیز خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: به هر صورت این رویداد را ضروری و لازم می‌دانیم. و تصور می‌کنم که این رویداد مقدمه‌ای برای این جنس از رویدادها و ارتباط بین نیازهای دستگاه‌ها و نهادها با مجموعه‌ها است. در واقع امیدواریم به واسطه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این جمع، در حوزه تکنولوژی و سخت افزار بتوانیم کمکی به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کنیم. ضمن اینکه در حوزه خدمات نرم و مشخصا بحث روایت‌پردازی و بحث ایجاد زیرساخت تعاملی برای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز می‌تواند شاهد اتفاقات خوبی باشد.

حسنلو در پایان تصریح کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری هم در نگاه توسعه‌ای خود در کنار شما دوستان قرار دارد. و آن رویکردی هم که امسال ما در معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم داریم حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های پیشران و راهبردی است.

همچنین در ادامه این نشست از بازی رومیزی «جهانگرد نابغه». با حضور فعالان اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان و همچنین مدیران موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی به عمل آمد.

ضمن اینکه در بخش پایانی نخستین همرسانی فعالان اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان با موزه‌های دفاع مقدس. شاهد برگزاری نشست هم اندیشی بین مدیران و معاونین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با مدیران و فعالان اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان بودیم. که موضوعات موردنظر خود را با یکدیگر مطرح و بررسی کردند.

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

بازدید مسعـود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسـا

 

بررسی طرح های پیشران حوزه سبک زندگی و فناوری نرم و صنایع خلاق

نشست کارگروه «سبک زندگی اسلامی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم» با موضوع «طرح‌های پیشران حوزه سبک زندگی و فناوری نرم و صنایع خلاق»، 26 شهریور ماه در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد.

 

 

به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در راستای تحقق دستور مقام معظم رهبری. در بند چهارم پیوست حکم انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «طراحی و تدوین برنامه‌ای جامع برای ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در کشور و زمینه‌سازی برای اجرایی شدن آن. توسط دستگاه‌های مسئول» و پیگیری مطالبه‌ ایشان در توصیه‌ هفتم بیانیه‌ گام‌دوم انقلاب اسلامی مبنی بر «مقابله با سبک زندگی منحطّ غربی از طریق جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه» و نیز تحقق اقدام ملی یکم راهبرد کلان پنجم سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور مبنی بر «تدوین و اجرای برنامه‌ جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی». سند «چارچوب تدوین برنامه‌ جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی به ‌انضمام چارچوب تقسیم کار ملی». در مورخه 10 آبان ماه سال گذشته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و 21 آبان ماه از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

 

کارگروه «سبک زندگی اسلامی سند توسعه فناوری های فرهنگی و نرم» که ارائه طرح‌های پیشران خود در حوزه سبک زندگی با محوریت فناوریهای فرهنگی و نرم را در دستور کار دارد. عبارتند از «سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم» ابلاغ تیرماه 1400 و «سند جامع سبک زندگی اسلامی» مصوبه آبان 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی به شماره 3305 است.

گفتنی است در تحقق این برنامه جامع (سند جامع سبک زندگی اسلامی) یک تقسیم کار ملی در دستور کار نهادهای متولی قرارگرفته‌ است. و هر ارگان موظف‌شده، برنامه خود را برای طرح جامع سبک زندگی ارائه کند. کاری که کارگروه سبک زندگی در دست دارد، به نوعی تلفیق دو سند توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و همچنین سند جامع سبک زندگی است و تلاش بر این است که به اهداف هر دو اسناد برسند.

یکی از خلا‌ءهای سند جامع سبک زندگی اسلامی با توجه به کارویژه ماموریتی کارگروه سبک زندگی اسلامی. ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، فقدان توجه به رویکرد ضروری فناورانه و نوآورانه در این عرصه است. و از این رو، ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در راستای اجرایی سازی ارزش‎ها، چشم انداز و اصول مورد اشاره در سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم. ورود از نقطه نظر طرح های فناورانه، نوآورانه و اقتصاد خلاق و دانش بنیانی در این سند را به عنوان یکی از ماموریتهای خود طرح می کند.

نقش و بازیگری ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در سه ساحت «حکمرانی»، «زیست بوم» و نهایتا ساحت خود «معاونت علمی» به عنوان هماهنگ کننده و تسهیلگر عرصه‎های ماموریتی سند قابل طرح و اقدام است.

این نشست که دومین جلسه کارگروه سبک زندگی اسلامی بود، با حضور نفیسه شاهی نوری، دبیر کارگروه مذکور. بهروز آهنگربیک، مسئول کارگروه های ستاد و جمعی از فعالان و کنش‎گران زیست بوم اقتصاد خلاق عرصه سبک زندگی اسلامی در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسه، بررسی طرح های پیشران ارائه شده در حوزه سبک زندگی اسلامی با محوریت فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق این عرصه بود.

شش طرح پیشران در این جلسه در حوزه های آموزش و توانمندسازی، پژوهش، گفتمان سازی، داده کاوری. پتفرم محوری در پروژه کارماران و پویش محوری است مرتبط به سبک زندگی اربعینی و نمایشگاه بین المللی ALE به بحث گذاشته شد.

همچنین طرح‌های پیشران ارائه شده با محوریت برنامه ها و ماموریتهای معاونت علمی. فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با رویکرد، «خلاقانه»، «نوآورانه»، «فناورانه» و «اقتصادی» بررسی شد.

نکاتی که در این جلسه از سوی اعضای کارگروه مورد تاکید قرار گرفت. ارائه طرحی جامع در حوزه سبک‌زندگی معطوف به پتانسیل رفتارهای اجتماعی، پرهیز از موازی کاری با نهادهای مرتبط. رویکرد اقتصادی، نوآورانه و فناورانه طرح‌ها، تمرکز بر اولویت زمانی میان مدت و بلند مدت طرح ها و این ملاحظه بود که طرح‌ ها ضمن عملیاتی بودن. بستر ساز و به نوعی شتاب دهنده و استمراردهنده طرح های گذشته باشند.

جلسه در حالی به پایان رسید که قرار شد با لحاظ کردن نکات طرح شده در این جلسه به رفع نواقص احتمالی در طرح ها پرداخته شود. و مجددا در نشست دیگری سایر ابعاد این طرح های پیشران به بحث و چند و چون گذاشته خواهد.

 

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

بازدید مسعـود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسـا

 

آغاز به کار پویش سبک زندگی اربعینی

استادحسین رئیس هیئت مدیره خانه خلاق ایلسا و دبیر پویش بین الملل سبک زندگی اربعینی گفت:

پس از تجربه چند دهه راهپیمایی اربعین و گردهمایی جمعیت عظیم مسلمانان حول محور پرچم امام حسین (ع). وقت آن است که آنچه در این مسیر آموخته‌ایم به زندگی روزمره‌مان آوریم. در همین راستا، خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا، پویش گسترده سبک زندگی اربعینی را در ایام اربعین ۱۴۴۴ قمری شروع کرد.

 

وی گفت:

طراحی اولیه این پویش برگرفته از کلان پروژه «رحمت واسعه» است که در سال ۱۳۹۹ توسط گروه پژوهش مجموعه حیات طیبه فعال در حوزه سبک زندگی اسلامی طراحی شده است. ساختار اجرایی این پویش شامل گروه‌هایی از سفیران سبک زندگی اسلامی، تیم رسانه، تیم کودک و نوجوان، تیم نوآوری، سلامت، فناوری اطلاعات، محتوا و بانوان است. هدف از اجرای این پویش ترویج سبک زندگی اربعینی، شبکه‌سازی جوانان اربعینی، ترویج گفتمان اربعینی در جهان، بسط خدمات اربعین به پیش از اربعین و پس از آن و جهانی اندیشی عناصر فعال شبکه‌های فعال حوزه سبک زندگی است.

 

دبیر پویش از رونمایی سامانه‌ای سه زبانه (فارسی، انگلیسی و عربی) در پی برقراری ارتباط با زائرین کشورها و ایجاد شبکه حیات طیبه خبر داد. سپس افزود:  افراد می‌توانند با ورود به سایت arbaeenlifestyle. com و پر کردن فرم عضویت به این شبکه بپیوندند. علاوه بر آن راهنمای پویش به ۵ زبان قابل دسترس بر روی سایت است.

 

رئیس هیئت مدیره خانه خلاق ایلسا  اضافه کرد:

شبکه حیات طیبه، شبکه‌ای از مسلمانان موحد جهان است که با یک مقصد واحد وارد جاده نجف- کربلا شده‌اند و در این جاده زمینی شاهد اخلاق آسمانی انسانها و سبک زندگی اصیل اسلامی بوده‌اند و اکنون برآنند تا این سبک از زندگی را در همه زمینه‌ها و زمان‌ها تسری دهند.

 

 

دبیر پویش بین الملل سبک زندگی اربعین  در بیان شاخص‌های سبک زندگی اربعینی تصریح کرد: استکبار ستیزی، انسجام داخلی با تاکید بر انسجام مذهبی، اخلاق اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، جهت دهی و بصیرت بخشی، جهانی اندیشی، خودسازی، کرامت انسانی و حقوق بشر، خانواده گرایی، تجلی همبستگی و وحدت، عدالت، میزبانی، مهربانی و مهرورزی، اطعام نیازمندان، وفاداری، صدق، ایثار، بخشش، تواضع، سخاوت، انصاف، و بسیاری شاخص‌های دیگر پدیدآورنده مدلی از زندگی است. که ما آن را زیست اربعینی می‌نامیم و امیدواریم بتوانیم آن را در زندگی روزمره مردم پس از اربعین ببینیم.

 

وی همچنین گفت: بدین ترتیب با الگوبرداری از یک مدل مطلوب سبک زندگی، امیدواریم جامعه برای رفتن به سمت تمدن نوین اسلامی و ظهور حضرت مهدی (عج) آماده شود.

دبیر پویش همچنین از برقراری موکبی در مرز شلمچه و استقرار تیم‌های مترجم و رسانه‌ای به جهت مصاحبه با زوار خارجی خبر داد. و در ادامه از گروه‌های داوطلب متخصص جهت همکاری در این حرکت فرهنگی دعوت کرد تا با مراجعه به سایت پویش و یا صفحه اینستاگرام آن به جمع فعالان شبکه بپیوندند.  علاوه بر آن ۱۰ تیم رسانه‌ای در قالب مصاحبه گر، تصویربردار و عکاس در مسیر پیاده روی نجف-کربلا به ضبط نظرات زائران می‌پردازند.

علاقه مندان می‌توانند با طی کردن فرآیند زیر در این پویش شرکت کنند.

۱- ثبت تصاویر و فیلم‌های مرتبط با شاخص‌های سبک زندگی اربعینی

۲- ارسال آن به صفحه اینستاگرام پویش به آدرس: @arbaeenlifestyle

۳- وایرال کردن تصاویر با هشتگ #سبک_ زندگی_ اربعینی در فضای مجازی

۴- طوفان توییتری با عنوان سبک زندگی اربعینی

۵- پرکردن فرم مخصوص در سایت

 

 

بیشتر بخوانید:

بازدید مسعـود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسـا

 

سبک زندگی اسلامی و ایجاد صندوق‌های خطرپذیر در راستای تحقق آن

ایجاد صندوق‌های خطرپذیر در راستای پروژه های تحقق سبک زندگی اسلامی

ایجاد صندوق‌های خطرپذیر در راستای پروژه های تحقق سبک زندگی اسلامی

در نخستین نشست کارگروه سبک زندگی اسلامی ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم. ایجاد صندوق‌های خطرپذیر در راستای اجرای پروژه های تحقق سبک زندگی اسلامی به کمک فناوری‌های فرهنگی و نرم مطرح شد.

 

به گزارش سیناپرس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری. نخستین کارگروه سبک زندگی اسلامی با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، دبیر کارگروه و جمعی از کارشناسان، فعالان و مسئولین فرهنگی، به میزبانی ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با موضوع بررسی جایگاه و سطوح سبک زندگی در سند توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار می‌شد، بهروز آهنگربیگ، مسئول کارگروه های ستاد، ضمن تشریح ساحت های ماموریتی ستاد در سه حوزه حکمرانی، زیست بوم و معاونت علمی، درخصوص کارویژه های مدنظر و قابل تحقق و مورد مطالبه از کارگروه های تخصصی ستاد صحبت کرد.

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم نیز ضمن خیر مقدم به حضار از نوع نگاه سند ملی فناوری های فرهنگی و نرم به موضوع سبک زندگی گفت و افزود: موضوع سبک زندگی نسبت به سایر موضوعات مطرح شده در سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، میان رشته‌ای‌تر و در عین حال بسیار اجرایی‌تر است، لذا اقدامات گسترده‌ای در این حوزه می‌توان تعریف کرد.

وی هدف از این نشست را احصاء نظام مسائل و تعریف پروژه‌های علمیاتی و پیشران در راستای تحقق موضوع سبک زندگی اسلامی عنوان کرد.

حسنلو در ادامه گفت: مسائل عینی و ملموس جامعه همچون امید، مهدویت، فرزندآوری و …. مسائلی اجرایی و نیز ترویجی هستند.  و به همین دلیل تعریف مگاپروژه های کلیدی با محوریت صنایع خلاق همچون فناوری، نوآوری و خلاقیت در این حوزه ضروری است.

پس از آن، نفیسه شاهی نوری، دبیر کارگروه بر ارتباط روح حاکم سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با حوزه سبک زندگی تأکید کرد و گفت:  در صورت عزم تمام بازیگران فعال در این زیست بوم، دستیابی به اهداف مرحله اول برنامه توسعه سبک زندگی اسلامی بر اساس سند توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در بازه زمانی کوتاه و میان مدت قابل تحقق است.

امیرمسعود استادحسین از فعالان این حوزه سبک زندگی،  سخنران بعدی این نشست بود که ضمن بحث موضوعیت سبک زندگی در سند ملی، به پیشینه خوب فعالان حاضر در این کارگروه پرداخت و گفت: امروز شبکه‌ای از بازیگران قوی این زیست بوم ایجاد و فعال شده اما استفاده از ظرفیت آنها نیازمند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و کانون‌سازی است. خوشبختانه روندهای مفید، خنثی و مضر در حوزه سبک زندگی توسط شبکه فعالان این عرصه احصاء و شناسایی شده است و علاوه بر این ساختار تحقق این روندها نیز توسط همین مراکز طراحی و پیاده‌سازی شده که برای مثال میتوان از تشکیل شورای راهبردی، شورای راهبردی اندیشه‌ورزان و شورای مشورتی نام برد.

وی گفت: از جمله پروژه‌های پیشران پیشنهادی کارگروه می‌توان به برنامه شبکه‌سازی، تربیت و توانمندسازی منتور سبک زندگی با محوریت توسعه فناوری‌های فرهنگی نرم اشاره کرد.

سید سجاد صالحی، مدیر عامل یک خانه خلاق و نوآوری از دیگر حاضرین این نشست بود با بیان این نکته که خروجی و روح حاکم بر سند ملی همان سبک زندگی اسلامی است،  افزود: فرق کارگروه سبک زندگی اسلامی تشکیل شده در این ستاد با سایر کارگروه‌های مشابه در سایر دستگاه‌ها در این است که این کارگروه بر روی توسعه صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی و نرم تأکید دارد و تحقق سبک زندگی را با محوریت بهره برداری از ابزار نوآوری و فناوری دنبال می‌کند که همین امر موجب عدم موازی کاری مسئولیتی و ماموریتی می باشد.

در پایان این نشست مسعود حسنلو پس از شنیدن صحبت‌های دبیر و سایر فعالان و کارشناسان حاضر در جلسه گفت: نگاه ما به کارگروه ها به عنوان حلقه میانی در تحقق و توسعه زیست بوم اقتصاد خلاق با بازوی نوآوری، فناوری و خلاقیت است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با اشاره به اینکه در مسئله سبک زندگی، خدمات و ابزارهای متفاوتی از طریق ایجاد یک زنجیره خلق ارزش موجب تحقق سبک زندگی اسلامی می‌شود گفت: این حوزه نیازمند تربیت کنشگر و بازیگرانی است که برای مثال در سطوحی به مثابه مدیریت پروژه و تهیه‌کنندگی سبک زندگی اسلامی فعالیت کنند؛ یعنی هم دارای ساحتی از اندیشه ورزی و هم ساحتی از کارآمدی و قدرت اجرایی باشند.

وی افزود: از جمله پروژه‌های عملیاتی برای تحقق سبک زندگی به کمک فناوری‌های فرهنگی و نرم، می توان تمهید و ایجاد صندوق‌های خطرپذیر با کارکرد واقعی VC جهت تقویت بازیگران صنایع خلاق، توانمندسازی خود بازیگران صنایع خلاق، ورود به عرصه تغییر رفتار حکمرانی با تأکید بر ضرورت صنایع خلاق و سایر موارد قابل احصاء توسط کارگروه را مطرح کرد.

حسنلو در پایان ضمن اشاره به مباحث مطرح شده توسط یکی از کارشناسان کارگروه، درخصوص ضرورت شناخت صحنه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در موضوع سبک زندگی گفت: این امر مهم باید از طریق تبدیل این شناخت به مسئله و نظام مسائل کمی و کیفی موضوع در راستای تعریف و عملیاتی شدن ماموریت کارگروه محقق شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

بازدید مسعـود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسـا

 

آغاز به‌کار پویش با حسین بمان

کامل‌ترین یا حسین (ع)، با حسین(ع) ماندن است.

 تو “با حسین بمان”

 

به همت استارتاپ ربیع و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پویش “با حسین بمان” از اول محرم آغاز شد.
هدف از این پویش نذر 72000 پیراهن مشکی برای مستضعفین و محرومین جامعه است و همزمان با دهه اول محرم در صفحه مخصوص خود به آدرس زیر شروع شده است.

به گفته کارشناس فرهنگی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مردم ما در جامعه به واسطه فرهنگ و شعائر حسینی بحمدالله سال‌هاست که با انواع و اقسام نذرها در حال خدمت رسانی به هم‌نوعان خود هستند. اما در سالیان گذشته مدل‌های خلاقانه و بسیار جذاب و اجتماعی برای خدمت به دیگران در حال شکل گیری ست، مانند نذر کتاب و آموزش، نذر پزشکی و سلامت و نذر فرهنگی و اجتماعی که برای خدمت رسانی خاص به انواع نیازمندان است که یادآور موج همدلی و ایثار و اهدای نذورات مردم برای حمایت و کمک به رزمندگان در ایام بسیار سخت جنگ تحمیلی و دفاع مقدس خواهد بود. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این زمینه با کمک یکی از استارت‌آپ‌های خلاق و خوش آتیه در حوزه توزیع محصولات فرهنگی، تعداد 72000 پیراهن مشکی را به نیت ۷۲ تن به 72000 هموطن نیازمند و کم برخوردار اهدا کنیم.
وی افزود این پویش از طریق تبلیغات شهری و محیطی، تبلیغات فضای مجازی و نیز تبلیغات تلویزیونی در حال انجام است و درصدد هستیم تا با حضور خیرین محترم شرکت کننده، اختتامیه باشکوهی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار کنیم. محسن همتی‌ها بنیانگذار استارتاپ ربیع با اشاره به زیرساخت فنی مناسب و لجستیک ربیع برای اجرای میدانی این پویش و همچنین حمایت باغ موزه دفاع مقدس از ایده های خلاقانه فرهنگی از شعار این پویش با نام “با حسین بمان” رونمایی کرد. این پویش از اول ماه محرم الحرام سال ۱۴۰۲ شمسی تا پایان محرم  ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان و خیرین محترم برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این پویش می توانند به یکی از روش‌های زیر اقدام نمایند:

مراجعه به صفحه پویش به آدرس https://rabimohabat.ir/charity-landing/bahoseyn

تماس با مجموعه ربیع محبت به شماره 02591002526

 

 

 

بازدید مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مسئولین فرهنگسرای کار از خانه خلاق ایلسا

بازدید جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مسئولین فرهنگسرای کار از خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا.

در این بازدید که در 13 خردادماه سال جاری برگزار شد هرکدام از استارتاپ‌ها به بیان دغدغه‌ها و مشکلاتشان پرداختند.

بازدید مسعـود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسـا

بازدید مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسا
بازدید مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسا
بازدید مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسا

جناب آقای مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دیداری صمیمانه به صرف صبحانه از خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا بازدید کردند.

بازدید مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسا

 

در این بازدید که در چهارم خرداد سال جاری برگزار شد هرکدام از استارتاپ‌ها به بیان دغدغه‌ها و مشکلاتشان با جناب آقای حسنلو پرداختند. ایشان هم نظرات و نکاتشان را در ارتباط با توسعه زیست بوم در حوزه سبک زندگی ، صنایع فرهنگی و ظرفیت‌های معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به استارتاپ‌ها ارائه دادند.


استارتاپ‌های ربیع ، نابغه هوشمند ، چیکادی ، آرش، یسری، پلکان، پذیرانو و اردوچی از استارتاپ‌های مشارکت کننده در این بازدید بودند.

 

بازدید مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم از خانه خلاق ایلسا

لزوم داشتن تفکر استراتژیک به جای برنامه ریزی استراتژیک

به گزارش روابط عمومی ایلسا، مسعود حسنلو سرپرست ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز، در اولین جلسه کارگروه های تخصصی سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم که در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت سال جاری در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، دبیران کارگروه ها را هسته‌های فکری سند نامید و تاکید کرد که در شرایط موجود تفکر استراتژیک بر برنامه ریزی استراتژیک مقدم است.

در این جلسه به بررسی ظرفیت دبیرانران کارگروه‌ها و پیشنهادات آنها برای ساز و کار اجرایی هر بخش از سند پرداخته شد. در ادامه صحبت های دبیران کارگروه‌ها، حسنلو از قصه ی پرغصه ی سند و مراحل تصویب آن گفت و از دبیران کارگروه‌ها به عنوان نمایندگان زیست بوم یاد کرد. وی بر اهمیت پاسخگویی به جای مطالبه گری اشاره کرد.


سرپرست ستاد در ادامه به تشریح وضعیت یک ستاد نرم معاونت علمی و فناوری در برابر 22 ستاد فناوری سخت پرداخت و کارگروه های سند را به مثابه ستادهای حوزه ی فناوریهای نرم دانست.
سید مهدی سادات حیات شاهی مدیرعامل صندوق پژوهش صنایع خلاق، در تکمیل نکات گفته شده، به لزوم ایجاد محل ثابت حضور کارگروه ها به جهت اهمیت شبکه سازی و هم افزایی بین کارگروه ها اشاره کرد.

مجید خدام معاون ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق نیز به تعاملات میان نهادی در راستای سند اشاره کرد و از فعالیت های مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت، میراث فرهنگی و گردشگری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و …در راستای پیشبرد سند یاد کرد.
در ادامه فهیمه محمدزمانی معاون دیگر ستاد، به لزوم شکل گیری کارگروه‌های خوشه ای در کنار کارگروه‌های ماتریسی اشاره کرد.
گفتنی است شاهی نوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا، از سال 1401 به عنوان دبیر کارگروه سبک زندگی سند، شروع به کار کرده است.

اولین نشست کارگروه زیست بوم صنایع خلاق در مناطق آزاد تجاری

اولین نشست کارگروه زیست بوم صنایع خلاق در مناطق آزاد تجاری، در تاریخ دوازدهم اردیبهشت سال جاری با حضور آقای دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، آقای دکتر حسین زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی مناطق آزاد، آقای دکتر قجری معاون فرهنگی و صنایع خلاق شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد. در این نشست، در دو سطح به آسیب شناسی وضعیت موجود زیست بوم خلاق کشور و بررسی ظرفیت ها و فرصت های مشارکت و همکاری فیمابین خانه ها، شرکت ها و گروه های خلاق و نوآور کشور با زیست بوم صنایع خلاق در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پرداخته شد. گفتنی است مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور امروز مشتمل بر 9 منطقه آزاد فعال و 35 منطقه ویژه اقتصادی فعال است. در بخشی از این نشست خانم شاهی نوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری ایلسا ظرفیت های نوآوری در خلیج تحت عنوان خلیج خلاق را عنوان کرده و درخواست همکاری جهت انجام بخش پژوهش این طرح را داشت.